Piše: Nikolina Blažanović
Uzmeniravanje žena na javnim mjestima raširena je pojava u svim zemljama neovisno o stupnju njihove razvijenosti. Dodatno zabrinjava činjenica da je jako malo ljudi spremno reagirati kada takvo što primijete. L’Oréal Paris i organizacija Hollaback! prepoznali su problem i ove godine udružili snage u borbi protiv seksualnog uznemiravanja u javnim prostorima. Sastavni dio njihove kampanje „Stand Up“ su fotografije sa slovom „D“ napisanim na dlanu i trening 5D metodom – uputama kako reagirati.
Ipsos-ovo istraživanje iz 2019. godine, koje se provodilo u osam država s 15 500 ispitanica, pokazalo je da je 78% žena bar jednom bilo žrtvom uznemiravanja. Samo 25% je reklo da im je netko priskočio u pomoć. Uznemiravanje na javnim mjestima obuhvaća sugestivne komentare, seksualno eksplicitno dodirivanje, neprimjerenu gestu i praćenje. Ovakav oblik nasilja nije uvijek jasan i prepoznatljiv. Češće je suptilan, ali to nikako ne znači da je prihvatljiv.
Organizatorice kampanje upućuju na tri aktera ovog nasilja. Prvi je žrtva, drugi napadač, a treći promatračica/ač. Često ljudi ne naprave ništa jer nitko drugi ne reagira, boje se da će situaciju eskalirati ili smatraju da je ova vrsta nasilja bezazlena. Kampanjom se obraćaju upravo promatračicama/ačima koje pokušavaju potaknuti na reakciju i pomoć žrtvi.
L’Oréal Paris i Hollaback! žene i muškarce jednostavnim postupcima žele naučiti kako se boriti protiv uznemiravanja u javnosti. Stoga predstavljaju 5D metodu.
DISTRACT Za početak treba omesti počinitelja i praviti se da ste prijateljica/lj, osoba koja traži neku ulicu ili slično.
DELEGATE Treba delegirati tražeći pomoć osoba u poziciji autoriteta koje mogu intervenirati.
DOCUMENT Uznemiravanje je dobro dokumentirati te dati žrtvi, ali nikad staviti na društvene mreže bez njihovog pristanka.
DIRECT Možete se i izravno obratiti počinitelju te ga javno prozvati, ali zatim treba ignorirati njegovu reakciju kako ne bi došlo do eskalacije.
DELAY Na kraju treba utješiti žrtvu i naglasiti da je ponašanje počinitelja bilo u potpunosti neprihvatljivo.
Ako se nađete u poziciji žrtve, za početak potražite pomoć najbliže osobe u poziciji autoriteta. Javno prozovite nasilnika, ali nikako ne ulazite u nasilniju situaciju jer je vaša sigurnost najbitnija. Ako možete, snimite nasilje. I sami možete proći njihov kratki i jednostavni trening OVDJE.
U kampanju se s distinktivnim „D“ na dlanu na društvenim mrežama uključilo i puno poznatih osoba. To su Helen Mirren, Camila Cabello, Celine Dion, Eva Longoria, Andie McDowell, Nikolaj Coster-Waldau i mnoge druge i drugi.
Hollaback! je globalna predvoditeljica borbe protiv uznemiravanja. Trening njihove 5D metode intervencije pri uočenom javnom uznemiravanju prošlo je 20 000 ljudi. Ovom metodom se nasilje na američkim kampusima smanjilo za 17%. L’Oréal Paris je 2019. godine isti trening organizirao za sve svoje radnice i radnike, a zatim kampanju započeo u pet država. Plan je proširiti je u još šest te jednostavnom 5D metodom smanjiti uznemiravanje u javnim prostorima. Preko njihove stranice je do sada 112 742 ljudi prošlo ovaj trening.