Piše: Ivana Perković Rosan
Otok Krk ima manje od 20 tisuća stanovnika, ali ne nedostaje im kreativnih i poduzetnih žena. Dokaz su članice Udruge Žene za otok koje predvodi magistrica politologije Jovana Čutul. O radu Udruge, njihovim projektima i kako je uopće došlo do ideje da se žene s Krka udruže razgovarale smo s Čutul.
Objasnila nam je kako je jedna od ideja Udruge Žene za otok povezati žene kako bi one zajednički ohrabrene i ojačane ušle u javni život.
‘Naša je misija educirati, osnažiti i povezati žene otoka Krka. To nam je moto. Cilj je prvenstveno bio dovesti neke edukacije na otok, ali i povezati žene. Ja sam inače diplomirala na temu civilnog društva u Hrvatskoj i Europskoj uniji tako da je meni taj socijalni kapital, umrežavanje i povezivanje, jako bitan i smatram ga posebno važnim za manje sredine i lokalne zajednice. Na početku nas je bilo pet kolegica koje smo surađivale, a sada smo došli do brojke od 40-ak članica, a za ovakvu manju sredinu to je odličan broj. Moramo se pohvalili da povezujemo i žene iz Rijeke, Novog Vinodolskog, Crikvenice, a surađujemo i s drugim otocima’, rekla nam je Čutul koja se prisjetila i koliko im je puno značila suradnja sa ženama iz Krapinsko-zagorske županije.
‘Žene Krapinsko-zagorske županije imaju jaku mrežu poduzetnica, to nam je bio jako važan vjetar u leđa, njihova iskustva i njihova znanja su nam dosta značila u našim počecima. One su nama pomogle, a sada mi pomažemo drugim udrugama da se ojačaju. Sada je Udruga Modus Vivendi s Pašmana po uzoru na nas revitalizirala jednu staru udrugu i počela djelovati kao i mi na edukaciji i umrežavanju žena’, dodala je Čutul, koja je u pet godina koliko je Udruga aktivna, organizirala već niz radionica, projekata i edukacija.
‘Temelj udruge su dva projekta. Jedan od njih, ‘Aktivne otočanke’ su niz edukacija i radionica kojima nastojimo povećati znanja i vještine naših žena. Drugi je Godišnja konferencija koja okuplja poduzetnice s cijelog otoka i ona daje jednu platformu za okupljanje tih žena, njihovu suradnju i prenošenje znanja i primjera dobre prakse. Ta dva projekta stalno provodimo, a povremeno provodimo i druge projekte. Poznata je manifestacija ‘Žene- krila i korijeni’ koja je obuhvatila temu kulturne baštine i žensko poduzetništvo na jedan inovativan način. Napravili smo modnu reviju, sajam proizvoda i radionice u Frankopanskom kaštelu na Krku, ali na način da je sve bilo protkano elementima folklora i kulturne baštine, od proizvoda koji su bili na tu temu, do revije koja je imala elemente narodne nošnje i čipke. Na jedan smo potpuno drugačiji način prezentirali rad naših poduzetnica, ali i našu kulturnu baštinu i folklor’, rekla je Jovana koja je dodala kako su ove godine smislile projekt ‘Boja zlatna’.
‘Projekt se sastoji od tri dijela, panela Turizam zlata vrijedan, modne revije Zlatne niti i Zlato otoka Krka, interaktivni sajam na kojem su predstavljeni najbolji nagrađivani proizvodi otoka Krka. Cijela ideja je bila da pričamo o ljudima, prvenstveno o ženama, lokalnim dionicima koji stvaraju proizvode s dodanom vrijednošću’, ispričala je.
Čutul je objasnila kako je Udruga važna ne samo zbog razmjene iskustava već i zbog podrške.
‘Kroz rad Udruge imamo stvarno sreću da pratimo žene u svim fazama poduzetništva. Trenutno su dvije u fazi otvaranja obrta, imamo neke koje su na edukacijama, imamo neke koje su prešle iz jedne djelatnosti u druge, neke koje su svoje hobije pretvorile u posao, tako da ih pratimo u svim segmentima, od uspjeha do onih težih trenutaka kada im treba potpora i mislim da je to isto bitan dio Udruge’, rekla je svestrana Krčanka koja je nadodala kako je pandemija bila dobar primjer važnosti civilnog društva.
‘Otuđenost je danas veliki problem društva, ljudima je potrebna podrška i savjet, a nekad je dovoljno i samo to da ih netko sasluša. Mi to sve u udruzi imamo, članice su stvarno velikim dijelom postale suradnice i prijateljice i to ih osnažuje i daje krila za nove pothvate’, zaključila je.