Europski parlament potiče države članice Europske unije da podupru kampanje kao što su belgijski alat Expertalia, češka nagrada Seksističko prase ili švedska inicijativa Ne, hvala. U Prijedlogu rezolucije Europskog parlamenta o rodnoj ravnopravnosti u medijskom sektoru u EU-u pozivaju se države članice da redovito organiziraju informativne i kampanje za podizanje razine osviještenosti o rodno diskriminirajućem sadržaju u medijima.
Antinagrada u borbi protiv stereotipa
Seksističko prase (Sexistické prasátečko) je natjecanje za najseksističku reklamu koje deset godina zaredom organizira češka nevladina organizacija Nesehnutí. Javnost i stručni žiri među 50 nominiranih reklama biraju onu s najgorom seksističkom porukom. Cilj natjecanja nije osuditi oglašivače, već ih osvijestiti da seksističko oglašavanje ima ozbiljne posljedice.
“Oglašavanje koje prikazuje ženu kao puki ukras i objekt nečije želje pridonosi održavanju nejednakosti u društvu. Ako smo navikli gledati na žene samo kao na ukras, teže nam ih je zamisliti kao premijerke ili predsjednice” – ističe Eva Bartáková iz Nesehnutí.
Prijedlog Rezolucije naglašava da oglašavanje prenošenjem iskrivljene rodne slike može dovesti do seksizma i preslikati diskriminatorne prakse. Svaki se oglas može smatrati diskriminirajućim ili seksističkim ako se rod prikazuje na ponižavajući i uvredljiv način.
Pitajte i žene
Belgijsko udruženje novinara, Association des Journalistes Professionnels (AJP), pokrenulo je platformu Expertalia s ciljem postizanja raznolikosti u medijima. Servis funkcionira kao baza stručnjaka putem koje je novinarima omogućen kontakt s više od 300 stručnjaka, žena i muškaraca, iz različitih područja kao što su pravo, znanost, gospodarstvo, politika, sociologija, religija i dr.
Ovime se želi postići ravnomjernost i raznovrsnost stručnih mišljenja potrebnih u izvještavanju i pisanju. Naime, istraživanja pokazuju da se na razini Europske unije stručnjakinje rijetko citira te da one čine manje od jedne petine (18%) stručnjaka i komentatora u medijima.
Europski parlament naglašava da bi trebalo u jednakoj mjeri uzimati u obzir žensku i mušku perspektivu kako bi se dobila potpuna i diversificirana slika svakog aspekta društvene stvarnosti. Važno je iskoristiti potencijal i vještine žena u prenošenju informacija.
Skandinavski muškarci kažu – Ne, hvala
Premda je Skandinavija poznata po visokoj zastupljenosti političarki u državnim tijelima, i tamo u javnim raspravama dominiraju muškarci. Primjećeno je da poslovne konferencije sa stopostotnim udjelom muškaraca nisu rijetke. Neki od tih muškaraca odlučili su to promijeniti.
U Švedskoj su 2013. tri muškarca, uz potporu organizacije Equalisters, pokrenuli kampanju s hashtagom #TackaNej (Ne, hvala) koju je već na početku poduprlo više od 250 javnih osoba iz medija, sveučilišnih profesora i uspješnih poduzetnika. Kampanja je ubrzo dobila i svoju inačicu u Norveškoj #TakkNei.
Ideja inicijative je da muškarci, kada budu pozvani da govore na konferenciji ili sudjeluju u raspravi, pitaju organizatora jesu li žene zastupljene u programu. Ako nisu oni će odbiti poziv i reći – ne, hvala.
Inicijatori navode kako su 70 do 80 posto svih stručnjaka u medijima danas muškarci, a ako nastavimo organizirati isključivo muške rasprave nastavljamo reproducirati sliku stručnjaka kao muškarca. Reći ne muškim panelima jednostavan je način kako doprinijeti konkretnoj promjeni u društvu.