Pragmatični idealizam Nataše Govedić: promocija knjige Pohvala odriješenim rukama: odvažna čitanja i kritičke pedagogije

2025-02-03T08:41:02+01:003. veljače 2025.|Kultura|

Piše: Nika Šintić

Predstavljanje nove knjige teatrologinje, književnice i kritičarke Nataše Govedić u neku se ruku može uzeti kao kontrapunkt izložbi Lekcije iz prošlosti o kojoj smo pisali prije nekoliko tjedana. Dok se razvojna linija hrvatskog školstva izložbom prikazuje kao slijed gotovo autoreferencijalnih zahvata odozgo, knjiga Pohvala odriješenim rukama: odvažna čitanja i kritičke pedagogije (Zagreb: Naklada Ljevak, 2025) zalaže se za stanovitu demokratizaciju učioničkih procesa. Dok nam izložba podastire historijat oglušenosti za glasove onih koji imaju provoditi prosvjetne reforme ili njihovim posredstvom stjecati ključne utiske o znanju i svijetu, Nataša Govedić osvrće pogled na sve one koji doista žive, popunjavaju ili izbjegavaju tu, kako kaže, „rešetkastu strukturu“ školstva.

Svatko tko je u utorak, 28. siječnja prisustvovao promociji u prostoru Zagrebačkog kazališta mladih, nedvojbeno je uočio da je posrijedi djelo nastalo iz duboke ljubavi prema predmetu i empatije prema svim „učačima“, jednom od autoričinih originalnih novokova. Prevoditeljica Anda Bukvić Pažin u svom je osvrtu istaknula da se temeljna premisa knjige nadaje u ideji čitanja kao hrabrog, kreativnog i potentnog čina, od posebnog značaja srednjoškolskoj populaciji čiji se interpretativni i kritički rezon možda najviše oštri na građi pred sobom. Utoliko, nastavlja Bukvić Pažin, autoricu nećemo čuti kako lamentira nad rigidnošću obrazovno-odgojnih pogona i tobožnjom nezainteresiranošću učenica i učenika, nego pronalazi i osnažuje ravni na kojima se njihov dijalog sa profesoricama, predavačima, učiteljima i pedagoginjama već odvija. Kroatistkinja Maša Rimac Jurinović kazuje da Nataša Govedić poziva svoje adresate na akciju i promjenu, čiji ulazi nisu samo ‘odozdo’, već i ‘iznutra’. Usudili bismo se i ovdje uočiti kontrast spram spomenute izložbe kao vrijednog izvora za razumijevanje razvoja školskog sustava u Hrvatskoj: ako je, kako se iz izložbe dade zaključiti, reformizam tijekom posljednjih nekoliko desetljeća postao samosvršna kozmetika političkih autoriteta, onda je on određen izostankom volje za razvijanjem itekako prisutnih snaga i resursa na polju obrazovanja. Dovoljno je pritom navesti i eksperimentalni program „Osnovna škola kao cjelodnevna škola“, prema mišljenju mnogih učiteljica i nastavnika osmišljen u ministarskim laboratorijima bez doticaja s aktericama na terenu.

Pohvala odriješenih ruku u tom bi smislu mogla ponuditi stanoviti epistemološki obrat kroz upravljanje pogleda prema onomu što već postoji – bilo u obliku motiviranih i upornih edukatora, bilo kroz heterodoksnu literaturu koja uistinu nalazi svoj put do mladih ruku, ako i jest a priori diskvalificirana iz službenih kurikuluma. Rimac Jurinović naglašava i mnogolike strategije čitanja ukotvljene u njegovu poimanju kao mjesta razmjene, kontakta i razgovora, usuprot, dodali bismo, umrtvljenoj relaciji subjekta i objekta gdje se autentične kreativne vijuge gube u prostoru nametnutom od pisca.

ZKM Promocija knjige Nataše Govedić / Foto: Marko Ercegović

Nakon opaski moderatorice i urednice Marije Ott Franolić o subverzivnoj moći djela, psiholog Boris Jokić objašnjava da je oblast formalnog obrazovanja obuzeta tehnicističkom i mehanicističkom logikom, zbog čega su tim vrijednije sve odriješene ruke čije vlasnice spremno prihvaćaju teret i odgovornost slobode u ophođenju s učenicima. U razdoblju hiperprodukcije posebno je značajno inzistiranje na stvaralačkoj dimenziji čitanja i učenja što su u opisanoj paradigmi osuđeni na trpno stanje.

Napokon, sama se autorica o knjizi oglasila obrazloživši razloge za njezin nastanak. Prvi se razlog može sažeti kao otpor kvantitativnom shvaćanju učenja i znanja nastao iz niza malenih iskoraka neophodnih za njegovanje međuprostora u kojima živahna sinkronija tumačenja, ushita i maštanja o najrazličitijim tekstovima raspiruje čitanje kao praksu slobode i modusa postojanja onkraj jednog jedinog vremena i prostora. Drugi je pak razlog vezan za slobodu i hrabrost kao trpni glagol, odnosno radnju čiji se učinak osigurava opetovanim djelovanjem. Posvećen rad s drugima, upućuje nam Nataša Govedić, sadrži u sebi element pragmatičnog idealizma s vrlo vidljivim rezultatima; ako im samo dopustimo, djeca su kadra uočiti stvari koje su nama samima promaknule, razviti nove osjećaje i, možda najvažnije, podučiti svoje podučavaoce.

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.