Piše: Antonija Dujmović
Odmah na početku odluke o raspisivanju parlamentarnih izbora za 5. srpnja 2020. mogli smo svjedočiti situaciji koja pokazuje da žene imaju “poseban” medijski tretman odluče li se baviti politikom.
U medijima je kao svojevrsno iznenađenje predstojećih izbora odjeknula odluka dr. sc. Marije Selak Raspudić da se kao nezavisna kandidatkinja na listi MOST-a uključi u izbornu utrku. No, vrlo brzo su razlozi njenog ulaska u politiku zasjenjeni drugom temom.
Fotografija na kojoj je u poodmaklom stupnju trudnoće s nešto više otkrivenim nogama (a koju su pojedini mediji smatrali važnom objaviti), odjednom je došla u fokus javnosti. Potaknute su šire rasprave o trudnoći, izgledu žena u drugom stanju, njihovoj ljepoti… ali ne i o bavljenju žena politikom.
Sasvim je očito kako je spomenuta fotografija korištena s jasnom namjerom da se dr. sc. Selak Raspudić kao ženu prikaže seksistički, a ne kao filozofkinju i javnu osobu i to u kontekstu kada bi inače naglasak trebao biti na njenom javnom djelovanju, a ne na biološkom određenju.
Spomenimo da pored ove “sporne” fotografije postoje i ovih dana objavljene fotografije koje na “pozitivan” način prikazuju buduću kandidatkinju, no zanimljivo je da zapravo ova dva naizgled suprotna primjera imaju jednak nazivnik – fizički izgled kandidatkinje.
Naime, u prvom intervjuu kojeg je dr. sc. Selak Raspudić dala za jedne dnevne novine, njihovo online izdanje popratilo je tekst s galerijom fotografija kao da je riječ o nekakvom modnom editorijalu, a ne najavi kandidature za izbor zastupnice u Hrvatski sabor. S pravom se možemo pitati jesu li sve te fotografije (kakve god) uopće bitne u kontekstu najave njenog političkog angažmana.
“Poput političara/ki, veću odgovornost snose i mediji koji su dužni izbjegavati seksističko, odnosno diskriminacijsko izvještavanje i/ili naslove kojima se, između ostalog, u prvi plan stavljaju privatne i intimne informacije (ili fotografije) kandidata i kandidatkinja, koje ni na koji način nisu povezane s njihovim političkim djelovanjem ili programom niti su od javnog interesa”, navodi u priopćenju pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pozivajući, kao i prije svakih izbora, sve sudionike izborne kampanje na odgovorno komuniciranje.
Na osnovu ovog recentnog primjera, ali i brojnih ranijih, vidi se koliko je duboko ukorijenjeno stereotipno prikazivanje žena u medijima. Sjetimo se samo silnih foto izvještaja o saborskim zastupnicama i njihovom modnom izričaju. Ima li to ikakve veze s javnim interesom i političkim djelovanjem zbog kojeg su izabrane?