Piše: Nikolina Blažanović
Nekoć davno u bajkama su živjele princeze i prinčevi, a najpopularnije bajke su ličile jedna na drugu. Dama u nevolji i princ koji ju spašava. Iako su sve pričice lako pamtljive i vjerojatno ih se i dan danas prepričava djeci, pitanje je kakve poruke nose najpoznatije dječje bajke.
Snjeguljica nije voljena zbog svoje ljepote jer samo ona određuje nečiju vrijednost. Nakon toga ju patuljci prime da živi s njima jer im kaže da će biti njihova spremačica, a na kraju ju spasi princ. Pepeljuga, djevojka s teškom sudbinom jer ima zlu maćehu i polusestre. U pomoć joj dolazi dobra vila koja mijenja njezin vanjski izgled, jer je to najbitnije. Tako lijepa se svidi princu koji djevojke procjenjuje na velikom balu, a on ju na kraju prihvati iako nije tako glamurozna. Ariela je sirena koja napusti cijeli svoj život zbog muškarca i pri tome izgubi svoju bit i glas. Bela ima ipak nešto razvijeniju priču. Voli čitati, žudi za novim prilikama, ne želi se udati za bilo koga, ali na kraju ostaje s nasilnim muškarcem kojeg želi ‘popraviti’. Jasmina je prikazana kao jaka princeza usprkos patrijarhalnim normama svog društva. Uz to je u novom filmu njezina priča dodatno razrađena i stvoren zaokružen lik nepokolebljive djevojke.
Pozitivne i negativne strane bajki
Zašto je bitno kakve i koje priče pričamo djeci? Bajke imaju svoje negativne i pozitivne strane. Bajke pomažu emocionalnom, socijalnom, kognitivnom i psihološkom razvoju djece. One i poučavaju i zabavljaju djecu te im pomažu da se nose sa životom. Odrastaju s nadom da dobro pobjeđuje zlo i da heroine i heroji spašavaju živote. Ovako se lakše mogu suočiti sa strahom i nasiljem te razvijaju maštu.
No, one sa sobom nose i neke negativne strane. Žene su u dosta njih stereotipizirane. Prema istraživanju England, Decartes i Collier – Meek iz 2011., Disney bajke koje su izašle do 2009. godine imaju nekoliko karakteristika. Prva je pažnja na fizičku atraktivnost pri čemu su sve princeze mlade i lijepe, a sve zle žene ružne i vidno starije. Druga karakteristika je fizička slabost. Princeze trebaju pomoć u teškim zadacima, pasivne su i pokorne. Posljednja karakteristika je pokazivanje emocija. Princeze su nježne, osjetljive i posramljene te često plaču što iskazuje njihovu krajnju bespomoć.
Neka istraživanja su pokazala da djevojčice koje često čitaju bajke mogu imati lošije mišljenje o svom izgledu te biti previše samokritične. Tome doprinosi fizički izgled savršenih princeza. Sve maćehe prikazane su kao zle. Riječ „maćeha“ kao da za sobom odmah povlači loše značenje. Uz to su, naravno, uvijek „ružne“. Bajke daju i nerealna očekivanje života i ljubavi. Brak i veza s princem na bijelom konju postaju ono čemu trebaju težiti. Rijetko koja princeza ima karijeru ili neku drugu zanimaciju. Uz sve ovo, ljudi su daleko od savršenih. Svi su mješavine dobrog i lošeg, a nitko isključivo dobar ili loš kao u bajkama.
Za članak The Production of Meaning through Peer Interaction: Children and Walt Disney’s Cinderella, autorica Lori Baker-Sperry intervjuirala je više djevojčica i dječaka prvog razreda. Htjela je doznati njihovu percepciju Pepeljuge. Iz intervjua je vidljivo da priča više utječe na djevojčice te da one ne obraćaju pozornost samo na njezin izgled, nego i uspoređuju svoj život s njezinim. Dječaci su više skretali s teme te su im svi likovi bili „glupi“.
U modernim bajkama pronalazak muža nije glavni cilj
Bitno je što pričamo djeci jer sve ima utjecaj na njihov rast i razvoj te je dobra stvar što novije princeze postaju kompleksnije. Bajke će uvijek biti mašta sa sretnim završecima, ali je cilj da na djecu utječu pozitivno. Iako još uvijek nestvarno savršene, glavni cilj im nije pronalazak muža, nego počinju prenositi bitne poruke o prijateljstvu ili okolišu.
Tiana je iznimno vrijedna djevojka s mnogim poduzetničkim snovima koja se bori protiv zlog protivnika, a upravo zbog nje princ prekine prokletstvo. Merida je hrabra avanturistica. Samostalna i ustrajna buntovnica neopterećena šminkom i modnim trendovima. Elsa je također preokrenula svijet bajki. Hrabra i odlučna princeza koja na kraju postaje kraljica. Princ nije ni na vidiku, a najbitnija ljubav i podrška je ona njezine sestre Ane. Moana također ne čeka princa. Odvažno kreće na put i ispravlja greške svojih predaka.
Sad više djevojčica može reći da princeze liče na njih, biti osnaženo nositi se s kompliciranom društvenom okolinom te zanimati se za više stvari od ljepote i veza.