Piše: Nikolina Blažanović
Danas je u Hrvatskoj u poduzetništvu oko 25 posto žena i svakim danom ih je sve više. Međunarodna mreža poslovnih žena je organizacija koja se bavi promicanjem jednakosti poduzetnica i poslovnih žena u jugoistočnoj Europi. Mreža organizira razne aktivnosti kojima želi promicati, razvijati u unaprjeđivati žensko poduzetništvo, promovirati i pomagati razvoju poslovnih žena te ostvariti međusobne veze i suradnju poduzetnica u Hrvatskoj i šire. Više o MMPŽ-u, ali i o ženskoj solidarnosti, prednostima ženskog stila upravljanja, uvjetima za poduzetnice u Hrvatskoj rekla nam je predsjednica udruge Ivana Radić.
„Međunarodna mreža poslovnih žena je neprofitna organizacija nastala kako bi se žene bolje povezale, umrežile i razvijale svoj posao. Osim poslovnog dijela, naravno da su ostvareni i mnogi prijateljski kontakti i da su članice osim poslovnih veza stvorile i odlične privatne kontakte. Cilj udruge je promocija poduzetnica i poslovnih žena u Hrvatskoj i regiji, poslovno povezivanje, edukacija, ali i druženja te stvaranje poslovnih prilika kroz razne projekte i događaje koje Udruga organizira“, govori nam Ivana.
MMPŽ organizira Malu školu poduzetništva koja je nastala u suradnji s Europskom poduzetničkom mrežom Hrvatske i Hrvatskom gospodarskom komorom. Cilj projekta je pomoći ženama da na početku poduzetničkog pothvata dobiju osnovne informacije i vještine potrebne za pokretanje poduzeća. Mala škola poduzetništva ima dva modula – osnovni i napredni.
„Kroz program je prošlo preko 700 žena do sada, a 3. veljače 2021. krećemo ponovno s osnovnim modulom. Prisustvovanje edukacijama je besplatno za prijavljene žene. Uvijek imamo jako velik broj prijavljenih žena i interes za Malu školu ne opada. Osim Osnovnog modula koji se fokusira na pokretanje posla, formalne oblike, marketing, prodaju, digitalno oglašavanje i financijski dio u Naprednom modulu savladavamo javni nastup, načine efikasnijeg pamćenja i učenja kroz mentalne mape, digitalnu pismenost, financijsko poslovanje, EU fondove i slično. Predavačice u žene, članice Međunarodne mreže poslovnih žena, poduzetnice koje svojim znanjima i iskustvom pomažu ženama da im početak poduzetničkog pothvata bude lakši i transparentniji“, objašnjava.
Prošle godine je Mreža organizirala i svoju 4. Međunarodnu konferenciju Međunarodne mreže poslovnih žena. Iako se održala digitalno, odaziv je bio odličan i Ivana nam kaže da uvijek pokušavaju naglasak staviti na teme koje u tom trenutku smatraju važnima za žene.
Zbog trenutne epidemiološke situacije su se udružile s portalom she.hr i organizirale projekt She4She kroz koji nude besplatne edukacije. Za sada su organizirale edukaciju pod nazivom „Web stranice koje mijenjaju poslovanje“, a u najavi su i „Pčelinji proizvodi – saveznici dobrog imuniteta“ te „Usklađenost web stranica i web trgovina“.
Krajem prošle godine Mreža je pokrenula i prvi i jedini hrvatski poslovni časopis za žene – „ŽÉNIAL“. „Ideja Ženiala rodila se u jesen 2020. g. Nismo bile u mogućnosti održati naš Winter ball za članice pa smo razmišljale što bismo mogle napraviti, a da bude poklon ženama za kraj godine. Kolegica Ivana Fakin i ja osmislile smo Žénial kao poklon svim ženama za kraj 2020. g. Složile smo se da bi bilo zgodno kada bi udruga izdavala digitalni časopis do 4 puta godišnje te da to bude časopis za sve žene koje žele podijeliti svoje priče s nama, motivirati se i ohrabriti za početak nečega novoga, ali i kroz inspiraciju drugih žena prebroditi ovo krizno razdoblje. Časopis se bavi poslovnom tematikom jer smo uočile da na tržištu nema niti jednog časopisa koji se bavi poslovanjem, a nosi žensko ime i obraća se ženama. Poanta je da se promoviraju žene koje nisu toliko poznate, a rade sjajne stvari. Prilično je poznata stvar da je ženama promocija slaba točka, nadamo se da će se to promijeniti“, kazuje.
Zanimalo nas je i kakvi su uvjeti za poduzetnice u Hrvatskoj. „Što se tiče žena u RH klima vezana uz poduzetništvo se ipak malo promijenila pa je postotak žena koje su se odlučile za poduzetništvo povećan. No, i dalje se borimo s ulogama žena u tradicionalnom društvu. Treba istaknuti da se žene za poduzetništvo uglavnom odlučuju iz nužde, a manje zbog prilika na tržištu. Postoji i to neko očekivanje žena od samih sebe da moraju biti savršene, majke, supruge, domaćice, a onda poslovne žene što stvara ogroman pritisak. Kao što je jedna naša članica Mreže žena rekla u našem časopisu Žénial: „Shvatila sam da je dovoljno dobro sasvim u redu, da ne treba biti savršeno.“ Klima u Hrvatskoj po pitanju poduzetništva općenito je loša, a što se tiče ženskog poduzetništva tradicionalne uloge u obitelji i očekivanja su ženama ogroman teret i s te strane nam je puno teže nego muškarcima poduzetnicima“, započinje Ivana.
„Ono što bi poduzetnicama pomoglo je rasterećenje prvenstveno prva godina poslovanja, zatim veća potpora unutar obitelji i društva, čuvanje djece, više vrtića, rasterećenost školskog sustava koji od roditelja puno očekuje, bespovratni krediti za poslovne ideje, proširenje poslovanja, kreditne linije za žene, više edukacija i slično. Što se tiče rasterećenosti, sigurno je da ima žena koje muževi podupiru u ostvarenje poduzetničkih i poslovnih ciljeva, ali postoji i ona druga strana u kojoj takva podrška izostaje što postaje veliki teret za žene poduzetnice. Osim toga, na nama da balansiramo posao i privatni život, a to ovisi od osobe do osobe. Svaka žena se drugačije nosi s poslovnim i obiteljskim obavezama, ali dijeljenje izazova s kojima se suočavamo pomaže da vidimo kako to rade uspješne žene te da i mi usvojimo neka rješenja koja dobro funkcioniraju“, zaključuje.
Ivana se dosta bavi i problematikom ženske solidarnosti: „Žene su se zadnji puta ujedinile kada smo tražile pravo glasa u jedan veliki pokret. U novije vrijeme ima dosta pokreta od #metoo pokreta koji se prelio i kod nas kroz #nisamtražila pa sve do Poljakinja i njihovih prosvjeda vezanih uz zabranu pobačaja u toj zemlji. Čini mi se da se više povezujemo kroz ono što nas muči, što nam se čini problemom, ali kad su stvari dobre onda se primjećuju razlike u ponašanju. Potrebno je raditi na umrežavanju i promociji ženskih kvaliteta, solidarnosti među ženama i podupiranju žena u svim segmentima poslovanja. Posebno bih istaknula važnost promocije žena u poduzećima i podrške za visoke pozicije.“
Uz to nam opisuje i ženski stil vodstva koji ima puno prednosti: „Mi živimo u muškom svijetu pravila poslovanja. Mislim da je vrijeme da žene preuzmu i nametnu svoja pravila poslovanja jer je trend u svijetu da se organizacije okreću načinu upravljanja koji je svojstveniji tzv. Ženskom vođenju. Ženski stil vođenja se temelji na suradnji, razvijanju odnosa, uvažavanju i većoj participaciji zaposlenika u odlučivanju. I dok su muška pravila, hijerarhija i naglašeno natjecateljsko ponašanje primjereniji muškom vođenju i razdoblju industrijalizacije kod ženskog vođenja (koji nije rezerviran samo za žene) primjećuju se bolji rezultati, bolja međusobna interakcije među zaposlenima i veća efikasnost u poslovanju. Žensko vođenje posebno dobro funkcionira kada je u pitanju inovativnost i brza razmjena informacija. Današnje organizacije su uočile da njihova vrijednost počiva na ljudima, o njihovoj interakciji, dobroj komunikaciji i dobrim međuljudskim odnosima, a tu nastupa ženski stil vođenja.“
Što se tiče Međunarodne mreže poslovnih žena, žene se mogu učlaniti putem obrasca na stranici. Ove godine članice primaju u prosincu, a do tada se mogu prijaviti kao pridružene članice. Neke od prednosti članstva su upoznavanje, umrežavanje, podrška, promocija i povezivanje.
„Nemojte dugo razmišljati. Mi žene ne volimo baš riskirati, ali ako predugo razmišljate na kraju ćete se teško odlučiti za bilo kakvu promjenu. Učlanite se u našu udrugu i saznajte kako smo sve mi ostale krenule promjenu, osnovale poduzeća i pronađite svoju inspiraciju i motivaciju. Na kraju uvijek žalimo za onim što nismo napravili, pa se zato nemojte bojati. Ipak je lakše reći, probala sam i nije uspjelo nego se pitati kako je moglo biti“, poručuje Ivana za kraj.