Pripremila: Antonija Dujmović
U Strategiji za rodnu ravnopravnost 2020.-2025. ističe se kako je rodna ravnopravnost jedna od glavnih vrijednosti EU i odraz europskog identiteta. Također se navodi da rodna ravnopravnost donosi više radnih mjesta i veću produktivnost te da taj potencijal moramo iskoristiti u prelasku na zelene i digitalne tehnologije. Rodni stereotipi prepoznati su kao značajna prepreka postizanju rodne ravnopravnosti pa je njihovo suzbijanje izdvojeno među ključnim strateškim ciljevima. Iz Strategije izdvajamo poglavlje:
Rušenje rodnih stereotipa
“Rodni stereotipi jedan su od temeljnih uzroka rodne neravnopravnosti i utječu na sva područja društva. Stereotipna očekivanja temeljena na fiksnim normama za žene i muškarce, djevojčice i dječake ograničavaju njihove želje, izbore i slobodu te ih je stoga potrebno ukloniti. Rodni stereotipi snažno doprinose razlici u plaći na temelju spola. Često su u kombinaciji s drugim stereotipima, poput onih koji se temelje na rasi ili etničkom podrijetlu, vjeri ili uvjerenju, invaliditetu, dobi ili seksualnoj orijentaciji, a to može pojačati negativne učinke stereotipa.
Umjetna inteligencija postala je strateški važno područje i jedan od ključnih pokretača gospodarskog napretka te zato žene moraju biti dio njezina razvoja kao istraživači, programeri i korisnici. Iako umjetna inteligencija može dati rješenja za mnoga društvena pitanja, ona može i pojačati rodne nejednakosti. Algoritmi i povezano strojno učenje, ako nisu dovoljno transparentni i solidni, nose rizik ponavljanja, pojačavanja ili podržavanja rodnih predrasuda kojih programeri možda nisu svjesni ili koje su rezultat određenih odabira podataka. U novoj Bijeloj knjizi Komisije o umjetnoj inteligenciji opisan je europski pristup utemeljen na vrijednostima EU-a i temeljnim pravima, uključujući nediskriminaciju i rodnu ravnopravnost. Sljedeći okvirni program za istraživanja i inovacije, Obzor Europa, obuhvatit će i nova znanja i rješenja za uklanjanje mogućih rodnih predrasuda u području umjetne inteligencije te rušenje rodnih stereotipa u svim društvenim, gospodarskim i kulturnim područjima, čime će se poduprijeti razvoj nepristranih politika utemeljenih na dokazima.
Mediji i kultura bitno utječu na oblikovanje uvjerenja, vrijednosti i percepcije stvarnosti te su stoga i oni važni kanali za izmjenu stavova i osporavanje stereotipa. Komisija će i dalje podupirati projekte za promicanje rodne ravnopravnosti u okviru programa Kreativna Europa, uključujući Music Moves Europe, te će predstaviti strategiju rodne ravnopravnosti u audiovizualnoj industriji kao dio sljedećeg potprograma MEDIA , uključujući financijsku potporu, strukturirani dijalog, mentorstvo i osposobljavanje za žene filmske autore, producente i scenariste.
Komisija će pokrenuti komunikacijsku kampanju u cijeloj EU o borbi protiv rodnih stereotipa. U njoj će biti riječi o svim područjima života, uz intersekcionalan pristup i usredotočenost na angažiranje mladih, u suradnji s državama članicama.”