Piše: Nikolina Blažanović
Mattel Inc, tvrtka koja proizvodi poznate Barbie lutke, napravila je novu kolekciju lutaka kojom je htjela odati počast liječnicama i znanstvenicama koje su prepoznali kao dobre uzore u borbi s pandemijom. Ovaj pristup, kao i oni posljednjih godina, veliki su odmak od prijašnjih Barbie lutaka.
Od unificiranosti do raznovrsnosti
Prva Barbie lutka izašla je 1959. godine. Imala je plavu kosu i crveni ruž te crno bijeli kupaći kostim. Proizvela ju je Ruth Handler koja je smatrala kako njezina kćer nema dovoljno opcija za igranje jer se može zamisliti samo u ulogama majke i njegovateljice. U isto vrijeme su se njezini sinovi mogli biti što god su htjeli. Zbog toga je odlučila stvoriti lutku s kojom će se djevojčice moći zamisliti u bilo kojoj ulozi.
Ken se Barbie pridružio 1961. godine. Do 2016. lutka je imala razna zanimanja i odjeću, ali tek tada dobiva i različite oblike tijela. Nekoliko godina poslije izlazi cijela kolekcija lutaka različitih oblika tijela, boja kože, očiju i kose te frizura. U kolekciji se nalazila i prva lutka u invalidskim kolicima. Od tada Barbie lutke imaju različita zanimanja, dolaze iz različitih dijelova svijeta i sličnije su svakodnevnim ženama. Ovakve promjene ne samo da su donijele veću zaradu tvrtki, nego šalju i bolju poruku djevojčicama.
Takav trend nastavljaju i svojom najnovijom kolekcijom kojom se osvrću na COVID pandemiju. Tako počast odaju liječnici Audrey Sue Cruz (SAD), biomedicinskoj istraživačici Jaqueline Goes de Jesus (Brazil), liječnici i proizvođačici zaštitne odjeće Kirby White (Australija), profesorici Sarah Gilbert (UK) koja je pomogla proizvesti cjepivo AstraZeneca, medicinskoj sestri hitne pomoći Amy O’Sullivan (SAD) te liječnici i borkinji protiv sistemskog rasizma u zdravstvu, Chickai Stacy Oriuwa (Kanada). Cilj kolekcije je potaknuti djevojčice na karijere u STEM zanimanjima.
Dobro, ali nedovoljno
Barbie lutka je od svojih početaka postala iznimno utjecajna. Inspirativna, ali i iznimno mršava i unificirana. Sve različitosti koje Barbie nastoji pokazati su dobri pomaci, ali čini se da su nedovoljni. Iako nove lutke pokazuju različitosti i pozivaju na prihvaćanje svih oblika tijela, mršava lutka je još uvijek premršava. Pretpostavlja se da ne bi mogla ni imati menstruaciju, a punija lutka je još uvijek premršava naspram prosječne žene.
Istraživanja su pokazala da djeca već u trećoj godini izražavaju preferencije prema mršavijim tijela koja smatraju pozitivnijim, a negativne konotacije pridaju punijim tijelima. Ta razmišljanja se uočavaju i kod djece starije dobi. Pokazalo se da se izloženost Barbie lutkama kod mlađih djevojčica manifestira kao nezadovoljstvo vlastitim tijelom.
Također je pronađena veza između izloženosti Barbie lutkama i slabijom prehranom te idealizacijom mršavog tijela.
No, kako djevojčice reagiraju na nove lutke? Puniju lutku povezuju s izrazima kao što su „nema prijatelja“ i „nije lijepa“. S tom lutkom se većina nije htjela ni igrati jer su je smatrale „debelom“, a najviše ih se htjelo igrati s iznimno mršavom lutkom. Zaključak istraživanja bio je da je različitost dobar korak, ali da samo postojanje različitih lutki nije dovoljno da bi se mišljenja promijenila.
Sve novije, pa tako i STEM Barbie lutke, mogu imati pozitivan utjecaj na djevojčice, ali se pokazuje da su potrebni dodati napori kako bi se promijenila do danas ustaljena mišljenja. Bila ona o obliku tijela i kilaži ili zanimanjima kojima se djevojčice, djevojke i žene danas mogu i trebaju baviti.