Piše: Nikolina Blažanović
Vožnja zrakoplovom je najsigurniji način prijevoza s jednom nesrećom na 4.2 milijuna letova. Za sigurnost i ugodnost se tijekom letova brinu pilotkinje/i i kabinsko osoblje. No, čini li vam se da su stjuardese na letovima tu kako bi se brinule o sigurnosti ili bile „lijepe konobarice u zraku“?
Kabinsko osoblje iznimno je važno pri letenju, a prije zaposlenja prolaze zahtjevan i detaljan program osposobljavanja. Prije svakog leta imaju sastanke o letu, rasporedu i putnicama/ima, a nakon toga rade preglede opreme zrakoplova te hrane i pića. Zatim dočekuju putnice/ke, demonstriraju im sigurnosne procedure, dijele hranu i piće te ono najvažnije, tijekom cijelog leta brinu se za sigurnost svih prisutnih. Osim što kroz edukaciju detaljno upoznaju zrakoplov i vježbaju reakcije u potencijalnim opasnim situacijama, prolaze i osnove prve pomoći u raznim zdravstvenim poteškoćama putnica/ka.
Zašto bi onda vitalne osobe leta trebale biti u štiklama i suknjama s licem punim šminke?
Na početku su u zrakoplovima kopiloti putnicama i putnicima služili hranu i piće, a nakon toga su na poziciji stjuarda prvo radili muškarci. United Airlines je 1930. godine prva zaposlila stjuardesu. Prve stjuardese morale su biti medicinske sestre kako bi mogle pomoći u slučaju bolesti ili nesreće. Tijekom Drugog svjetskog rata je većina otišla iz industrije i počele su se zapošljavati žene različitih pozadina.
Žene kao kabinsko osoblje su ubrzo postale marketinški trik, a bile su poželjnije od muškaraca jer se smatralo da mogu bolje smiriti putnike tijekom letova. Zapošljavale su se žene do prosječno 32 godine starosti i određene tjelesne građe, a morale su biti neudane te bez djece. Privlačnost je bila bitnija od sigurnosti ili efikasnosti. Naočale često nisu bile dopuštene, a postojala su, i postoje, stroga pravila o frizurama i šminkanju.
Gloria Steinem je napisala: „Stjuardese su bile zaposlene kao dekorativne konobarice s uputama nalik gejšama“. Zbog toga ni prve uniforme nisu bile funkcionalne, nego atraktivne i lijepe.
U posljednja dva desetljeća zrakoplovne su tvrtke preuzele konzervativnije uniforme u profesionalnijim bojama. No, još uvijek nisu previše praktične, a prolaze se i tečajevi šminkanja te pravljenja frizura. Time se potpuno degradira težina posla koji je iznimno zahtjevan, a pozornost je usmjerena izgledu koji je potpuno nebitan tijekom putovanja i nesreća.
Ljepota uniformi i kabinskog osoblje nije faktor u planiranju putovanja zrakoplovom. Upravo zbog svih potencijalnih opasnosti, ali i obveza tijekom leta, uniforme trebaju biti funkcionalne, ne samo lijepe. Stjuardese i stjuardi nisu tu samo kako bi let učinili ugodnijim, nego kako bi u slučaju opasnosti mogli zaštititi putnice i putnike.
SkyUp uniforme postale su praktične
Ukrajinska zrakoplovna tvrtka SkyUp je odlučila promijeniti svoje uniforme za kabinsko osoblje. Sada se nose lagana šira narančasta odijela i tenisice. Uz to stjuardese mogu nositi lagani kaput ili svilenu maramu. Šminka je još uvijek potrebna, ali je dostupan veći izbor frizura koje mogu nositi.
“Vremena su se promijenila, žene su se promijenile pa se za razliku od konzervativnih klasika, štikli, crvenog ruža i punđe pojavila nova, modernija i udobnija slika ‘šampionke’. Sloboda, prirodna ljepota, individualnost i tenisice u kojima bi svi ‘htjeli letjeti’“, objašnjavaju iz zrakoplovne tvrtke SkyUp.
Ova zrakoplovna tvrtka nije jedina. Od 2010. godine do danas je nekoliko tvrtki promijenilo svoje uniforme. Neke su samo uvele mogućnost nošenja hlača, a neke i nižu potpeticu. Među njima su Alitalia, Etihad, Aer Lingus, KLM, Bankok Airways, Virginia Atlantic, British Airways i Air India. Croatia Airlines je svojoj uniformi također nedavno dodala mogućnost nošenja hlača.