S ciljem utvrđivanja pojavljivanja žena u medijskom prostoru Agencija za elektroničke medije provela je kvantitativnu analizu središnjih informativnih emisija triju najgledanijih nacionalnih nakladnika televizije: Hrvatska televizija (HRT1), RTL Hrvatska d.o.o. (RTL) i Nova TV d.d. (Nova TV).
Analiza je provedena u razdoblju od 01. do 31. listopada 2021. godine. U sklopu analize pregledane su 93 emisije u kojima je zabilježeno 2439 priloga. Ovaj dio analize odnosi se na 889 priloga u kojima se pojavljuju žene. U ostatku priloga (1550) žene se ne pojavljuju. U analizi iz 2015. žene su se pojavljivale u 226 od 535 analiziranih priloga.
Daljnjom analizom bit će utvrđeni svi podaci o pojavljivanju i žena i muškaraca u prilozima informativnih emisija odabranih za analizu.
Najveći udio priloga u kojima se pojavljuju žene bilježi RTL (39%), zatim HTV (37%) pa Nova TV (33%).
Većina takvih priloga pozicionirana je u prvom dijelu emisije, a u 58 slučajeva kao prvi prilog. Gledajući pojavljivanje žena po televizijama, kao prvi prilog na HTV-u su se pojavile u 18 slučajeva, kod RTL-a u 19 slučajeva i na Novoj TV u 21 slučaju. Razlog čestog pojavljivanja stručnjakinja u prvom prilogu je činjenica da je dominantna tema u razdoblju analize bila pandemija te su žene, kao stručnjakinje, često bile sugovornice u ovim prilozima.
Ranije analize vidljivosti žena i muškaraca u središnjim informativnim emisijama, koje je provela Agencija za elektroničke medije tijekom 2014. i 2015., pokazale su da se žene kao stručne sugovornice pojavljuju jednako često kao i muškarci u temama vezanim uz zdravlje, dok je u drugim tematskim sklopovima dominacija muškaraca kao stručnih sugovornika naglašena.
Analizirani tematski sklopovi su znanost i zdravlje, društvo i pravni okvir, politika i vlada, zločin i nasilje, ekonomija, kultura, sport, zvijezde, civilno društvo i teme vezane za rod. Žene se najviše pojavljuju u temama vezanim za znanost i zdravlje, udio iznosi 26% u ukupnom broju priloga u kojima se žene javljaju. Slijedi tematski sklop društvo i pravni okvir s udjelom od 19% i politika i Vlada s udjelom od 15%.
Gledajući za sve televizije, u manjem broju slučajeva, zabilježeno je referiranje na rodnu nejednakost, zakonodavstvo vezano za ljudska prava i politike. Također su rjeđi prilozi posvećeni određenoj ženi ili grupi žena. Gledajući za sve televizije, u manjem broju slučajeva, zabilježeno je referiranje na rodnu nejednakost, zakonodavstvo vezano za ljudska prava i politike. Također su rjeđi prilozi posvećeni određenoj ženi ili grupi žena.
Zabilježena su samo tri priloga u kojima se naglašava nejednakost između muškaraca i žena. U dva analizirana priloga dovedeni su u pitanje rodni stereotipi. Želimo naglasiti da nisu zabilježeni prilozi koji potiču na negativan stav prema ženama ili odražavaju i potiču rodne stereotipe.
ANALIZA PO TELEVIZIJAMA
HTV
Od 796 analiziranih priloga, žene se pojavljuju u njih 292. Žene se najčešće pojavljuju u temama o zdravlju.
Žene kao sugovornice, su se pojavile u 37% priloga emitiranih u središnjem Dnevniku HRT-a, dok je u 2015. taj omjer bio znatno nepovoljniji. Žene su se kao sugovornice, bilo kao stručnjakinje ili građanke, pojavljivale u svega 28% priloga.
Na HTV-u su zabilježena dva priloga u kojima se referira na rodnu nejednakost, zakonodavstvo vezano za ljudska prava i politike. Po jedan je prilog je u kojem se jasno naglašava nejednakost između muškaraca i žena i u kojem se dovode u pitanje rodni stereotipi. Zabilježena tema vezana za rod odnosila se na nejednakost između muškaraca i žena u vezi rodno uvjetovane razlike u prihodima.
U voditeljsko-uredničkoj ulozi pojavljuje se jedna osoba. Zabilježena je dominacija reporterki u prilozima u kojima se pojavljuju žene (184 u odnosu na 46 muškaraca).
U 292 priloga pojavljuje se 1206 sugovornika. Uz 538 žena pojavljuje se 668 muškaraca. Žene su u tim prilozima subjekti priloga ili stručnjakinje/komentatorice u manje slučajeva nego muškarci (328 žena u odnosu na 386 muškaraca). Manji broj žena kao subjekata priloga i stručnjakinja/komentatorica zabilježen je u emisijama na svim televizijama. S obzirom na zanimanje ljudi u prilozima žene su u većem broju pojavljuju kao zdravstvene stručnjakinje, predavačice, zdravstvene djelatnice, socijalne radnice, odgajateljice, učiteljice nego kao političarke ili osobe iz poslovnog svijeta.
RTL
Od 904 priloga žene se pojavljuju na u njih 355. Žene se i u ovoj informativnoj emisiji najčešće pojavljuju u temama o znanosti, zdravlju.
Žene kao sugovornice, su se pojavile u 39% priloga emitiranih u sklopu središnje dnevne informativne emisije RTL Danas, dok su se 2015. žene se kao sugovornice, bilo kao stručnjakinje ili građanke, pojavljivale u svega 28% priloga.
Tri su priloga u kojima je zabilježeno referiranje na rodnu nejednakost, zakonodavstvo vezano za ljudska prava i politike. U 50 priloga se radilo o temi vezanoj za jednu ženu ili grupu žena i u njima su se kao sugovornice pojavljivale isključivo žene. U svim ostalim prilozima kao sugovornici su se pojavljivali i muškarci. Nisu zabilježeni prilozi u kojima se jasno naglašava nejednakost između muškaraca i žena kao niti prilozi u kojima se dovode u pitanje rodni stereotipi.
Emisiju uvijek vodi muško-ženski voditeljski par. Veći je broj reporterki u analiziranim prilozima (215 žena i 64 muškarca).
Ukupno se u 355 priloga pojavljuje 1533 sugovornika od kojih je veći broj muškaraca (852 u odnosu na 651 ženu). Kad je riječ o funkciji osoba u prilogu muškarci se u većem broju pojavljuju i kao subjekti priloga i kao stručnjaci/komentatori.
Analizom zanimanja ljudi u prilogu s obzirom na spol vidljivo je da su žene u većem broju zastupljene u zanimanjima kao što su zdravstvene stručnjakinje, predavačice, akademske stručnjakinje, a muškarci su više zastupljeni u zanimanjima vezanima za politiku i ekonomiju.
NOVA TV
Od 739 analiziranih priloga žene se pojavljuju u njih 242. S obzirom na tematski sklop i u ovoj emisiji su najčešća pojavljivanja u temama o znanosti i zdravlju. Najveća zastupljenost u temi zdravlje i znanost i na ovoj televiziji je vezana uz prevladavajuću temu pandemije u analiziranom razdoblju.
Žene kao sugovornice su se pojavile u 33% priloga emitiranih u središnjem Dnevniku Nove TV, što je najmanje povećanje udjela žena kao sugovornica u odnosu na 2015., kada je taj omjer bio 72% muškaraca naspram 28% žena. Emisiju uvijek vodi muško-ženski voditeljski par. Veći je broj reporterki (141 u odnosu na 54 reportera).
Ukupno je 1105 sugovornika u 242 priloga od kojih 594 muškarca i 511 žena. Razlika između sugovornika po spolu je manja nego na ostalim televizijama.
Od 587 subjekata u prilogu 315 je muškaraca i 217 žena. Veći je broj muškaraca i među stručnjacima/komentatorima, 146 u odnosu na 103 žene.
Rezultati za zanimanja sugovornika u prilozima pokazuju da su žene zastupljenije kao akademske i znanstvene stručnjakinje, predavačice, profesorice, nego kao političarke ili osobe koje dolaze iz gospodarskog miljea.
*Iz prezentacije Analiza vidljivosti žena u središnjim informativnim emisijama najgledanijih nacionalnih televizija predstavljene na Konferenciji za budućnost Europe – Žene u medijskom prostoru 5. ožujka 2022.