Piše: Antonija Dujmović
Činjenica da se govor mržnje u medijima, na društvenim mrežama i općenito u javnom prostor probio uz bok teškim temama poput korupcijskih afera i epidemiološkog stanja u državi, govori o ozbiljnosti ove društvene anomalije. Problem nije od jučer, tinja već godinama s povremenim eskalacijama, no nikada do sada nije dospio na ovaj način u fokus medijske i političke pažnje. Bolje ikad negi nikad, rekli bismo.
Govor mržnje na internetu ubojito je oružje koje je snažniji zamah dobilo razvojem i pristupaćnosti digitalnih tehnologija. Njegova opasnost krije se u mogućnosti prelaska iz virtualne sfere u realnu u trenutku kada se dosegne određena kritična točka. Upravo zato činjenica da smo došli u civilizacijsko-razvojnu fazu da svatko može u medijima objavljivati svoje mišljenje o bilo kojoj temi ili osobi nikako ne podrazumijeva da se ono može izražavati i na bilo koji način.
U tom pogledu, vrijedna je inicijativa Hrvatskog novinarskoh društva i Sindikata novinara koji su pozvali medije da na dva sata onemoguće objavljivanje komentara ispod novinarskih tekstova. Cilj akcije #zajednobezmržnje, kojoj se odazvao veliki broj utjecajnih medija, kao i onih manje utjecajnih što nije manje važno, bio je upozoriti na govor mržnje u javnom prostoru općenito, ali i na verbalne i fizičke napade kojima su izloženi medijski/e djelatnici/e. Iako je akcija imala snažan odaziv, ipak je riječ o simboličnoj razini – problem govora mržnje u elektroničkim publikacijama zahtijeva sveobuhvatno i dugoročno rješenje.
Prema medijskim najavama, kroz nekoliko tjedana Vlada RH bi trebala raspravljati o nacrtu prijedloga novog Zakona o elektroničkim medijima. Gostujući u televizijskim i radijskim emisijama javne televizije (Otvoreno i U mreži Prvog) ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek najavila je kako će zakonske izmjene u ovom segmentu ići na povećanje i preciznije definiranje uredničke odgovornosti za komentare koji se objavljuju ispod novinarskih tekstova, a za koje je ministrica istaknula da su također dio medijskog sadržaja koji pridonosi čitanosti elektroničkih publikacija i stvaranju komercijalnih učinaka.