‘Boobie Traps’ Tene Pezdevšek – kružne obline post-problema

2025-02-17T09:18:16+01:0017. veljače 2025.|Kultura|

Piše: Nika Šinić

Rijetko imamo priliku posjetiti izložbu čiji koncept nije obložen neprohodnim, hermetičnim ćitabama autorovom mudroslovlju, nego pitkim, razumljivim i probavljivim jezikom. Cjelokupno ozračje izložbe „Boobie Traps“, otvorene za javnost u četvrtak, 13. veljače u kaptolskom Brigada Showroomu, slijedilo je, odnosno komplementiralo, ovu lapidarnost diskursa: izlošci smješteni u zakutku Centra Kaptol predstavljeni su u minimalističkoj, ali i butiknoj maniri, a njihova autorica, dizajnerica Tena Pezdevšek, potaknula je prisutne da se u razgledavanju prostora služe i rukama, što je također odmak od ustaljenih galerijskih pravila. Zajednički motiv ovih predmeta, objedinjenih u autoričin unikatni brend, njihovo je tematiziranje ženskih grudi. „Brend“, čitamo u popratnom tekstu izložbe, „ističe nepotrebne slojeve nelagode, srama i osude koje je nametnulo društvo prema ženskom tijelu, posebno grudima i bradavicama. Kroz umjetnost i dizajn, ‘Boobie Traps’ vraća narativ u svoje ruke i slavi ono što je oduvijek vrijedilo slaviti.“

Tena Pezdevšek, dizajnerica / Foto: Ivona Malbašić

Te grudi niti nisu eksplicitno prikazane, ali se nedvosmisleno ocrtavaju u kružnim, polukružnim i kružićima okrunjenim konturama radova. Zamke u koje, kako samo ime nalaže, nastoje uloviti publiku ona je besmisla patrijarhalnosti, prebacujući čitav problem na apstrahiziranu, estetsku razinu koja istovremeno pojednostavljuje, pa gotovo i briše, njegovu složenu povijest i povijesnost, ali i razrješava ga tog ogromnog tereta. Zamke su to što su od pamtivijeka hvatale ženska tijela i zarobljavala ih u obruč seksualno-skrbničko-majčinskog. Njihov besmisao nadaje se zapravo u smicalici, možda najbolje izraženoj u Visokom čelu Gordane Bosanac:

„Ovdje se postavlja pitanje: zašto se ženama pripisuje priroda, a muškarcima duh i intelekt, kad nerijetko upravo oni, možda još i više, podliježu svojoj prirodi (nagonu), (…), bez kontrole i obuzdavanja? Nije li to upravo prenošenje muške prirode na ženski objekt?
(…)

Zato on u biti »ženske prirode«, vidi samo to, da ona/žena, izaziva, vabi, neprekidno sebi navlači i provocira mušku žudnju, što onda ispada kao da je to i jedina svrha njena postojanja.“

Ako bi navedeni citat nekoga i mogao navabiti na tlo reduktivne borbe spolova, projekt Tene Pezdevšek žensku tjelesnost nastoji emancipirati na nekonfliktan, savladiv i razigran, premda komodificiran, način (ukoliko je takvo što moguće).

Foto: Ivona Malbašić

Vječita borba za opravdivost borbe za ravnopravnost ionako će kad-tad morati potražiti kakav kutak da malko otpočine, kutak gdje je ženskost (ne kao esencija, nego kao podređeni član kraljevskog binoma) transformirana u nešto post-problematično. Spona sa punim sadržajem borbe pritom se održava na formalnom planu, jer su ženske grudi pretvorene u tapiserije i tepihe, čije je ručno tkanje historijski i bilo žensko zanimanje. Pročišćavanje od drugotnosti umjetnica prenosi i u sam proizvodni proces, udruživši se s reGalerijom, zabočkom tvrtkom sa polustoljetnim iskustvom u proizvodnji personaliziranih sagova i tapiserija, kako bi svoje proizvode oslobodila od ljage dječje eksploatacije koja je, objašnjava se u izjavnom tekstu, i dalje utkana u raskošne ćilime s Istoka. Ostavlja li, doduše, ova naglašena dekorativnost ikakva prostora za refleksiju, što je proklamirani cilj projekta, nešto je što svatko mora prosuditi za sebe, po mogućnosti u periodu do 14. ožujka kada izložba ostaje otvorena za javnost.

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.