Piše: Ivana Perković Rosan
Dora Ravenščak, Iva Damarija, Erika Marija Kušić, Stefani Mogorović, Tatjana Vojvodić Pinky, Tamara Sudarević Kos, Karla Švec, Stella Bogadi, samo su neka od imena hrvatskog autosporta koja dokazuju da uspješnih žena za sportskim volanom ima. Ono čega im nedostaje, kao i u većini drugih ženskih sportova, jesu sponzori. No, u tome bi mogla pomoći medijska pažnja koju su dobile zahvaljujući nedavno održanoj konferenciji „Žene za sportskim volanom – predrasude ili budućnost?“. Bio je to i povod za naš razgovor s glavnom tajnicom Hrvatskog auto i karting saveza (HAKS) Nevenom Skočić s kojom smo popričale o ženama u hrvatskom autosportu.
Na konferenciji je, između ostalog, spomenut i cilj Svjetske automobilističke organizacije (FIA) da do 2030. postigne rodnu ravnopravnost, odnosno jednak broj žena i muškaraca u svojim redovima. Hrvatska je još, čini se miljama, daleko od toga cilja.
‘I mi kao i FIA želimo da bude više žena za volanom, sudačkim mjestima te izvršnim funkcijama s obzirom na to da je napokon prepoznata kvaliteta ženskog rada u svijetu sporta. U Hrvatskoj je 300-tinjak žena uključeno, kako vozačica, sutkinja i volonterki, što u odnosu na muškarce nije ni 15 posto. Još nismo stigli ni ciljanu brojku od 30 posto koju nam preporučuje povelja Međunarodnog olimpijskog odbora. Međutim važno je napomenuti kako je dolaskom WRC Rally-a u Hrvatsku znatno porastao broj žena koje kroz volonterizam dolaze do funkcija na natjecanjima, postaju vozačice i suvozačice’, ispričala nam je glavna tajnica HAKS-a Nevena Skočić koja je u svijetu autosporta gotovo 30 godina.
‘Tada je bio isto velik broj klubova, ali nije bilo toliko žena. Smatram da je dolazak žena na odgovorne pozicije dokaz da idemo u pravom smjeru što se tiče zastupljenosti žena u autosportu’, kaže Skočić koja je prva žena na mjestu Glavnog tajnika HAKS-a i jedina u Europi što se tiče auto i karting sporta. Prije nje na toj poziciji od osnutka Republike Hrvatske bila su četiri muškarca.
A razloga za zadovoljstvo ima i zbog toga što Hrvatska ima najveći broj vozačica u regiji.
‘Općenito je Hrvatski auto i karting savez vodeći u regiji jer nam je sustav jako dobro postavljen od početka. Imamo 96 klubova te dvije i pol tisuće što sudaca što vozača. Taj broj za ovu regiju je izvanredan i drugi savezi se ugledaju na nas’, dodala je.
Ipak, financije itekako utječu i na broj žena koje se bave ovim sportom, kao i na discipline koje odabiru.
‘Najviše žena ima u tehničkim disciplinama, to su Formula driver, autoslalom i kronometar zato što su to financijski najpristupačnije discipline. Teško je financijski danas podnijeti rally, krug ili brdo, pa su žene na rally-ima uglavnom na suvozačevom sjedalu’, rekla nam je. No, bolja budućnost je čini se pred njima.
‘Žene su tek krenule, a sad kad smo prepoznate lakše ćemo pokazati koliko smo jake i velike. Bilo bi puno jačih imena, kao što su nekad bile Mira Nikolić, Tajana Koren, Dina Karanović ili sestre Petrić, da imamo sponzore. Sad imamo medijsku pažnju i vjerujem da će se nakon ovog kongresa pojaviti nove djevojke koje će pokazati da su žene za sportskim volanom itekako vrijedne pažnje. Žene u autosportu su nužne i za organizaciju natjecanja, jer bez ženske mogućnosti multitaskinga stvari ne bi izgledale ovako dobro’, istaknula je. A dodala je i kako je zadovoljna što je na nedavno održanoj konferenciji u Zagrebu bilo i novih lica, kao i djece etabliranih vozača.
‘To pokazuje da ipak radimo dobar posao, no to je samo prvi korak. HAKS ima u planu raditi i edukacije za postojeće i za buduće vozače i vozačice, mi smo tek krenuli’, naglašava Skočić. A prostora za napredak itekako ima.
‘Problem nam je što nemamo poligona, nemamo staza, nemamo gdje trenirati tako da imamo infrastrukturalni problem na kojem radimo. Zbog toga nemamo mogućnost održavati treninge već idemo odmah na stazu’, dodala je.
U svijet autosporta, točnije u karting, može se već s pet godina, i tu djevojčice često započinju svoje prve korake, točnije krugove. A velik broj djevojčica i žena u Hrvatskoj su u automobilizam krenuli putevima svojih roditelja. Čak oko 20 posto vozača su u obiteljskim vezama.
‘To vam je u krvi, taj sport je obiteljski sport, to su kampiranja i druženja uz stazu, to nije dvorana da dođeš i odeš. Imamo i brakove koji su spojeni kroz autosport, imamo državne prvake koji su u braku i opaki su konkurenti, poput supružnika Damarija koji voze isti auto’, ispričala nam je.
A nismo propustili ni upitati postoje li još uvijek predrasude po kojima su žene lošiji vozači od muškaraca.
‘U sportu ne, naši kolege u autosportu nisu nas nikada gledali s visoka. Predrasude postoje u prometu. I ja sama ponekad kažem ‘baba za volanom’, jer znam da samo žene mogu napraviti takvu pogrešku. Žene su sigurnije kao vozači, ali ponekad ‘overthinkamo”, zaključila je Skočić.