Društvene mreže glavni su izvor vijesti o političkim i društvenim pitanjima za čak polovinu mladih u Hrvatskoj

2025-02-20T10:35:52+01:0018. veljače 2025.|Medijska struka|

Pripremila: Antonija Dujmović

Europski parlament proveo je krajem rujna i početkom listopada 2024. istraživanje među građanima država članica u dobi od 16 do 30 godina fokusirajući se na njihove političke prioritete, stavove prema Europskoj uniji, izvore informacija, izloženost dezinformacijama, politički angažman i ponašanje pri glasanju na europskim izborima 2024. godine. Rezultati ovog istraživanja objavljeni su jučer, a pomoći će u oblikovanju tema i rasprava tijekom Europskog skupa mladih – EYE2025 – kojeg Parlament organizira u u Strasbourgu 13. i 14. lipnja. Skup je namijenjen mladima u dobi od 16 do 30 godina iz Europske unije, ali i susjednih zemalja, a prijave su otvorene do 21. veljače. Iz spomenutog Eurobarometra o mladima ovdje izdvajamo rezultate koji se odnose na izvore informiranja i izloženost dezinformacijama.

Društvene mreže prestigle su televiziju kao glavni izvor informacija

Društvene mreže glavni su izvor informacija o političkim i društvenim pitanjima za 42 % ispitanika u dobi od 16 do 30 godina, a televizija je drugi najpopularniji izvor (39 %). Njoj su sklonije osobe u dobi od 25 do 30 godina. Ta dobna skupina također će vjerojatnije koristiti portale i radio nego osobe u dobi od 16 do 18 godina. Mlađi sudionici (16 – 18 godina) više se oslanjaju na društvene mreže (45 %), a 29 % kao izvor informacija navodi prijatelje, obitelj ili kolege. Ispitanici u Hrvatskoj (16 do 30 godina) o aktualnostima se uglavnom informiraju na društvenim mrežama (48 %). Slijedi televizija (40 %) te portali (32 %).

„Informacijsko okruženje brzo se mijenja. Budući da većina mladih uglavnom dobiva vijesti s društvenih mreža, političari i internetske platforme imaju posebnu odgovornost boriti se protiv sve većeg širenja dezinformacija”, ustvrdila je predsjednica Europskog parlamenta Roberta Metsola.

Televizija je i dalje vodeći izvor informacija za mlade u Portugalu (53 %), Italiji (52 %), Sloveniji (45 %) i Francuskoj (43 %). Portali i radio izvori su informacija za 26 % mlađih i 16 % starijih sudionika istraživanja. U izdanju Eurobarometra iz 2021. glavni izvori vijesti bili su društvene mreže i portali (te je kategorije spomenulo 41 % ispitanika).

Instagram i TikTok su najčešće korištene mreže za vijesti – u Hrvatskoj dominira Facebook

Instagram je vodeća platforma za političke i društvene vijesti među mladima (47 %), a slijedi ga TikTok (39 %). Prema istraživanju, X (nekadašnji Twitter) koristi samo 21 % mladih. U Hrvatskoj su ispitanici na prvo mjesto stavili Facebook (čak 54 %), na drugo YouTube (35 %) , treći je Instagram (33 %), a četvrti TikTok (29 %) .

Mladi u EU-u su svjesni izloženosti dezinformacijama, a u Hrvatskoj i izrazito sigurni kako ih znaju prepoznati

Znatna većina (76 %) mladih vjeruje da su bili izloženi dezinformacijama i lažnim vijestima. U devet zemalja EU-a više od polovine ispitanika izjavilo je da je bilo izloženo dezinformacijama „često” ili „vrlo često”, pri čemu je najveći udio zabilježen na Malti (59 %), u Mađarskoj (58 %), Grčkoj (57 %), Luksemburgu (55 %) i Belgiji (54 %). S druge strane, udio onih koji vjeruju da nikada nisu bili izloženi dezinformacijama i lažnim vijestima najveći je u Rumunjskoj (19 %) i Bugarskoj (11 %).

70 % sudionika u anketi uvjereno je da može prepoznati dezinformacije. Ispitanici iz Malte i Hrvatske bili su najsigurniji u svoju sposobnost prepoznavanja dezinformacija, dok su ispitanici iz Austrije, Njemačke i Slovenije bili najmanje sigurni.

Izvor: Priopćenje / Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.