Piše: Nikolina Blažanović
Clio je najcjenjeniji festival oglašavanja u Americi i jedan od top festivala u svijetu. Zbog njegove važnosti i izgleda nagrade nazivaju ga i Oscarom oglašavanja. Ove godine je članica žirija i Maja Matas iz Hrvatske. S njom smo razgovarale o festivalu, nagradama, Amblemu i nakitu.
Maja Matas rođena je u Osijeku, a od studija živi u Zagrebu. Diplomirana je dizajnerica i doktorica znanosti. „To je spoj kreativnosti i logičkog i sistemskog razmišljanja, koji me prate u svemu što radim. Privatno sam i opuštena i temperamentna, a u poslu uvijek sa srcem. U mobitelu imam preko 40 000 fotografija jer volim bilježiti svijet oko sebe. Najviše uživam u putovanjima i vodim se time da u životu uvijek treba biti hrabar i isprobavati nove stvari, jer je rutina pogubna za osobni razvoj“, opisuje nam sebe Maja.
Poziv za Clio, koji će se održati na proljeće 2022. godine, dobila je putem maila preko nekoliko mjeseci, a nakon što je prošla postupak izbora postala je članica žirija. Na festivalu se više od 60 godine prijavljuju i ocjenjuju kreativne kampanje vodećih svjetskih brendova, a vrhunac je svečana dodjela nagrada u New Yorku.
Maja je, s još osam profesionalki/aca iz različitih država, u kategoriji „Design craft“. Oni će ocjenjivati pristigle radove prema stupnju kreativnosti, inovativnosti i originalnosti: „Ocjenjivat ću prvenstveno vizuale, sve vrste grafika, ilustracija, fotografija, zatim uporabu tipografije, copywriting, animaciju, kako pojedine elemente tako i cjelokupni dojam, na koji način je prenesena poruka, je li inspirativno, je li vizualna komunikacija snažna i hrabra.“
Ovo Maji nije prvo iskustvo u ocjenjivanju radova. Od 2016. godine je članica žirija najvećeg svjetskog natjecanja „A’design awards“ na jezeru Como u Italiji. Govori kako je ovo natjecanje dosta zahtjevno jer dobiju velik broj radova. Tako se znalo dogoditi da u jednoj godini ocijeni preko 700 radova što zahtijeva puno koncentracije i vremena. Ovaj natječaj fokusira se na zasebne dizajnerske projekte, npr. dizajn limitiranog pakiranja za Pepsi, dizajn odjeće za Nass-u i mnogih drugih projekata za manje poznate brendove.
Bila je i članica žirija natječaja za studentice/e marketinga, „AdVenture“, na kojem se kampanje kreiraju prema zadanom „briefu“, a pobjednica/ik dobiva ulaznice za festival oglašavanja Cannes Lions. U Hrvatskoj je bila u komisiji za definiranje krovne komunikacijske strategije „Big Idea“ Istarske županije kao turističke destinacije.
Pored ocjenjivanja, Maja je osvojila i mnoštvo nagrada. Za nas je izdvojila dvije najposebnije. Prva koju je naglasila bilo je srebro za dizajnersku kolekciju nakita za Zlatarnice Karat, IDA – International Design Awards u Los Angelesu.
„Ova nagrada me posebno veseli jer je s jedne strane jako osoban i bezvremenski projekt, a s druge vjetar u leđa od strane svjetske scene za kvalitetan hrvatski tradicijski obrt. Osim toga je Los Angeles grad koji odmalena obožavam i drago mi je da sam dobila priznanje upravo u tom gradu“, objašnjava.
Kolekcija nakita NOW u suradnji s Karat Jewelry jedan je od najposebnijih i najvažnijih Majinih pothvata. Do suradnje je došlo preko poznanstva i prijateljstva jer je vlasnica zlatarnice posao htjela prilagoditi novim zahtjevima tržišta. Zajedno su osmislile kolekciju ručno rađenog nakita od srebra i zlata minimalističkih linija jer su vidjele puno bižuterije koja izgleda dobro, dok je kvalitetan nakit često vrlo staromodan.
„Tu smo se odlučili za proizvodnju dizajnerske kolekcije, koja spaja kvalitetu i bezvremenske linije. Kolekcija nakita NOW i istoimena i kampanja predstavljaju slavlje svakodnevnih životnih trenutaka. Nakit je vrlo nosiv u dnevnim situacijama, ali i dovoljno svečan za večernje izlaske. Razmišljam i o proširenju kolekcije, i o mogućim novim kolekcijama ako za to bude prilike. Kako sam radila na razvoju proizvoda privatnih robnih marki, vrlo bih rado dizajnirala i kolekciju nekih drugih proizvoda, možda za dekoraciju doma“, govori.
„Druga nagradu koju bih izdvojila je bronca za dizajn ambalaže na natječaju A’design award za liniju proizvoda Samopev trgovačkog lanca Pevex. To je prvi puta da je ta Hrvatska tvrtka izašla na međunarodni natječaj te vrste i osvojila priznanje struke. Ambalaža je dizajnirana za suhi građevinski materijal, što na prvu ne zvuči kao nešto što treba poseban dizajn. Nagrada je poticaj na razmišljanje o tome kako je dizajn itekako bitan faktor u predstavljanju i prodaji proizvoda, i mora na ispravan i upečatljiv način komunicirati s njegovim korisnikom“, naglašava.
Tijekom pandemije odlučila se na pokretanje vlastitog posla te je otvorila svoju kreativnu agenciju nazivom Amblem. Naziv je došao prirodno jer je većina njezinog posla vezana uz kreiranje brendova, simbola koji predstavljaju određene vrijednosti tvrtki i proizvoda.
„U siječnju će biti godina dana kako sam se odlučila na poduzetništvo i mogu reći da je izazovno, pogotovo u ova vremena, ali isto tako da je više pozitivnih nego negativnih aspekata. Nedostatak jednoličnosti u vrsti posla, fleksibilnost radnog vremena (Zoom sastanci u 3 ujutro s klijentima iz Azije), više mogućnosti osobnog napredovanja kroz pohađanje edukacija i konferencija. Uvijek bih ponovno odabrala uzbudljivo a nesigurno ispred predvidivog i sigurnog. U prvoj godini postojanja sam kreirala vizualne identitete novih tvrtki, rebrandinge postojećih, dizajn nekoliko kampanja i ambalaža i to kroz različite industrije: maloprodaja, B2B, kozmetika, zabava, politika itd.“, kaže.
Do sad smo Majina idejna rješenja mogli vidjeti u Pevexu gdje je vodila in-house kreativni tim. Kreirala je i nekoliko privatnih robnih marki čiji proizvodi se nalaze u Pevexu diljem Hrvatske. Također je kreirala i vizualni identitet Z1 televizije i emisije Zoom Zagreb, vizualni identitet FERIT-a te logotip Ministarstva pravosuđe RH koji se donedavno mogao vidjeti. Tijekom ovih lokalnih izbora radila je i dizajn za nekoliko političkih kampanja.
Za kraj nas je zanimalo koliko je razvijen dizajn u poslovanju u Hrvatskoj. „U svijetu je to već standardna praksa, dok je kod nas dizajn u poslovanju relativno nova kategorija. No sve više tržišno orijentiranih tvrtki uviđaju njegovu važnost i uviđaju da nije vid dekoracije, već strateški alat. Njegova moć leži u tome da oblikuje doživljaj okruženja, može odgovarati na ljudske potrebe, rješavati probleme komunikacije, ali i utjecati na osjećaje. Zbog toga i volim svoju struku a u poslovanju smatram da je vrijedna investicija, a ne trošak“, zaključuje Maja.