Piše: Antonija Dujmović
I dok je većina svijeta posvećena gotovo samo jednoj temi – suzbijanju pandemije koronavirusa – u Zemlji izlazećeg sunca vrijeme nije stalo po pitanju borbe žena protiv diskriminacije na radnom mjestu. Tamo je velika vijest kako nacionalna zrakoplovna kompanija Japan Airlines ukida obvezu nošenja visokih potpetica i suknje kao obveznog kodeksa odijevanja ženskog osoblja, piše The Guardian.
Japan Airlines je objavio da će prema novom kodeksu odijevanja, koji će stupiti na snagu sljedećeg mjeseca, gotovo 6 000 članova posade moći odabrati obuću koja najbolje odgovara njihovim potrebama i zamijeniti suknje za hlače, dodajući da je taj potez namijenjen stvaranju raznolikog radnog okruženja.
Ova odluka rezultat je kampanje #KuToo protiv rodno uvjetovanog kodeksa odijevanja na radnom mjestu koju je prošle godine pokrenula glumica i spisateljica Yumi Ishikawa kao svojevrsni pandan pokretu #MeToo. Na to ju je potaknulo osobno iskustvo kada je bila primorana na nošenje visokih potpetica tijekom obavljanja honorarnog posla u pogrebnoj sali. Naziv kampanje #KuToo potječe od japanske riječi za cipele kutsu i bol kutsuu (sličnost nije slučajna).
Ishikawa je pozdravila ovu odluku zrakoplovne kompanije kao prve velike japanske tvrtke koja je ublažila svoje propise kao odgovor na pritužbe žena da im je nošenje visokih potpetica izazivalo nelagodu i bol. No, ujedno je podsjetila kako ovaj zahtjev još uvijek imaju hoteli, robne kuće, banke i mnoštvo drugih tvrtki. “Nadam se da će slijediti primjer Japan Airlinesa”, dodala je Ishikawa.
Međutim, kako je pokazalo istraživanje koje je prošle godine objavila novinska agencija Kyodo, druge japanske kompanije čije poslovanje podrazumijeva korisničku službu, uključujući banke i aviokompanije neće tako lako slijediti ovaj primjer.
Drugo istraživanje pokazuje kako je od preko 60 posto žena traženo da nose visoke potpetice ili su pak svjedočile o kolegicama koje su bile prisiljene nositi ih. Više od 80 posto reklo je da im je obuća nanijela fizičku neugodu.
Predsjednik japanske vlade, Shinzo Abe, rekao je da se protivi kodeksima odijevanja za žene na radnom mjestu, ali Takumi Nemoto, koji je bio ministar zdravlja, rada i socijalne politike kada je započela kampanja #KuToo, rekao je kako je ovaj kodeks odijevanja potreban i općenito društveno prihvaćen.
Pokret se od tada proširio i na zahtjeve za pravom nošenja naočala na poslu, nakon što je TV izvještaj o tvrtkama koje su prisiljavale žene da nose kontaktne leće izazvao bijes na društvenim medijima. Naime, javile su se zaposlenice restorana kojima poslodavci brane nositi naočale jer to smatraju nepristojnim te da ne pristaje uz kimono, piše The Guardian.