Piše: Bojana Guberac
„Slow fashion“, odnosno spora moda postaje ekološka nužnost ako uzmemo u obzir da je modna industrija jedan od najvećih ekoloških zagađivača na svijetu. Modni konzumerizam, osim što je poguban za okoliš, štetan je i za radnike u proizvodnji koji rade s otrovnim kemikalijama u nehumanim uvjetima, bijedno plaćeni, a nerijetko se za rad izrabljuju i djeca. No, o tome ne razmišljamo dok kupujemo sintetiku na sniženju.
Jedan od sve popularnijih načina direktnog utjecaja na smanjenje štetnog utjecaja brze mode je kupovanje u second hand i vintage dućanima. U želji da osvijeste okolinu da second hand odjeća itekako može biti trendi, Maja Krištafor i Nikolina Šiljeg ovog su ljeta pokrenule brend TEJE.
„Modna industrija drugi je najveći zagađivač prirode, odmah nakon naftne industrije. Sama ta činjenica je alarmantna. Danas u prosjeku kupujemo odjeću koju nosimo samo jednu do dvije sezone, nakon čega ju bacamo ili dajemo. Cijene odjevnih predmeta zbog super brze mode postaju sve niže, a samim time se povećava i utjecaj na psihu potrošača da kupuje više. Mislim da se većina nas može složiti da u ormaru ima ili je imala u jednom trenutku jedan komad odjeće, cipele ili torbu koju nikad nije nigdje nosila. To je zapravo dokaz koliko nepromišljeno i mnogo kupujemo, a pod cijenu ne samo zagađivanja planeta, već užasnih uvjeta rada mnogih žena i djece koje rade za toliko malo kao što je jedan dolar dnevno, bez mogućnosti odlaska na wc ili ustajanja od šivaćih mašina više od osam sati dnevno“, ističe Maja Krištafor te dodaje kako su kemikalije kojima se zagađuje voda u Bangladešu toliko jake da tamošnje stanovništvo ne može uzgajati ništa u poljima te velika većina ljudi ima dijagnosticiranu neplodnost ili razne vrste tumora.
Često kada kupujemo odjeću, kaže Maja, ne razmišljamo odakle ona dolazi i kolika je njezina stvarna cijena, koja je puno veća od 9,99 kuna.
Objašnjava kako su mnoge kuće brze mode kao što je primjerice, H&M, prepoznale su mogućnost tzv. „greenwashinga“, odnosno prikazivanja sebe kao održivima tako što daju mogućnost recikliranja odjeće u zamjenu za bonove za popust u njihovim trgovinama ili izbacivanjem ‘eko’ kolekcija. „To je čisto zavaravanje potrošača. Više od 90 posto odjeće koju takve kuće dobiju na recikliranje završi na odlagalištima otpada, a s bonom za popust su vas motivirali da opet kupujete kod njih“, kaže Maja koja alternativu vidi u second hand odjeći.
TEJE će svoje komade predstavljati kroz kapsula kolekcije, moderan i održiv način plasiranja odjeće. Kupci će tako moći s nekoliko komada upotpuniti i redefinirati svoj ormar kao i svoj stil. TEJE žele osvijestiti o štetnost hiperprodukcije i staviti fokus na to da pravi komadi dođu do pravih ljudi. U svakom vremenskom periodu kolekcije će donositi svoju priču, a djevojke će ju satkati od najboljeg izbora second hand komada koje su pronašle na raznim mjestima.
„Tko god je ikada kupovao u second handu, može se složiti da je jako lako pronaći odjeću koja je očuvana, a čak i nenošena ili s etiketom. Samom kupnjom second hand komada pridonosimo održivijem načinu mode, gdje sprječavamo da nešto završi na smeću, a samim time, manje novca dajemo industrijama koje toliku odjeću proizvode. No važno je naglasiti da pretjerana kupovina u second handovima također nije idealno rješenje, već je to i kupovina s mjerom i promišljanjem o tome da stvari ne gomilamo, već kupujemo planski“, naglašava.
Unatoč sve većim i vidljivijim problemima modne industrije mnoge žene i dalje zaziru od odlazaka u second hand dućane, takvu odjeću smatraju prljavom ili im se gadi jer ju je netko već nosio.
„Apsolutno je došlo vrijeme da se stav mijenja. Fascinantno mi je ponekad vidjeti kako mnogo ljudi nema nikakvih problema pokupiti odjeću s poda u, recimo, ZARI za vrijeme sniženja, koju je do tada sigurno isprobalo mnogo ljudi, te ju onda bez problema isprobati na sebi i kupiti, no u second handu je priča drugačija iako je sva odjeća prije prodaje u bilo kojem second handu oprana“, poentira Maja.
Kroz brend TEJE već su krenule raditi na destigmatizaciji kupnje u second handu. „Radimo to kroz dijeljenje činjenica, usporedbe i kvizove te mislim da je to ključ – edukacija, a pogotovo kroz zabavni način i primjere koji nekome omoguće da promisli o tome zašto ima neke predrasude te ih promjeni.“
TEJE su svjetlo dana ugledale na društvenoj mreži Instagram, a u odluci da baš ovog ljeta pokrenu second hand trgovinu Maju i Nikolinu potakla je popularnost 80-tih i 90-tih. Nikolina i Maja za projekt su emotivno vezane jer je sam brend izgrađen iz riječi ‘Teja’, što je kolokvijalan naziv koji je spontano „krenuo“ iz Nikolininog društva, a opisuje snažnu i samopouzdanu ženu, djevojku koja privlači svojom osobnošću, stavom, energijom, a uz svoje želje i ambicije ima cilj koji dostiže.
U kolekcijama svatko može pronaći nešto za sebe – od vintage Levis jakni, Mustang traperica, vintage sakoa i haljina do second hand urbanih komada. Prva kolekcija zove se ‘Mila’ i oličenje je plahe ženstvenosti. Mila je, kažu djevojke, žena koja uživa u sitnicama: glazbi, mirisu cvijeća, kavi u omiljenom kafiću i čitanju knjige na balkonu. Ona je svjesna koliko vrijedi i uživa u svome društvu, ne obazirući se na gužve niti gradsku vrevu.
Nove kolekcije izlazit će svakih mjesec i pol, a svaka od njih nosit će ime po drugoj ženi, s kojom dolazi i drugačiji modni izričaj, razmišljanja i stavovi koji se prenose kroz kolekciju. Cilj je da se svaka žena pronađe u jednoj od njih i da se svaka osjeća kao prava Teja – glavni lik u svome životu.
S prodajom su, kažu, zaista zadovoljne te su reakcije do sada bile sjajne. „Što se budućnosti tiče, početkom rujna planiramo izlazak sljedeće kolekcije, a uskoro ćete nas moći sresti i uživo na nekim od organiziranih zagrebačkih second hand buvljaka“, zaključuje Maja za naš portal.
TEJE možete pronaći na Instagram i Facebook stranici, a uskoro i na webu.