Piše: Nikolina Blažanović
Na Fakultetu elektrotehnike i računarstva se u subotu, 30. travnja, održala radionica Proljetni BIND – budi inženjer/ka na dan. Bila je namijenjena učenicama i učenicima osnovnih škola od 1. do 8. razreda, a cilj je bio upoznati ih sa STEAM područjem. O radionicama, odazivu i interesu razgovarali smo s Anom Šelek, doktorandicom na Fakultetu elektrotehnike i računarstva. Njezino područje istraživanja je robotika, a uz to volontira u udruzi Stemalica koja se bavi edukacijom djece u STEAM području (science, technology, engeneering, arts, mathematics).
Šelek kaže da se STEAM radionice obično povezuju s robotikom i programiranjem. Njihova ideja bila je pokazati djeci kako ta znanja primijeniti u drugim područjima. Zbog toga su birale aktualne teme iz svijeta i pokazale kako tehnologija može pomoći te olakšati trenutne izazove.
„Ideja je došla nakon jedne radionice u sklopu projekta Caliper gdje smo raspravljali o uzorima i zašto je manje žena na vodećim pozicijama. Pitala sam se zašto ne bismo mi nešto organizirale, ali za djecu. Kako se dosta mojih kolegica doktorandica bavi edukacijom djece u STEAM području kroz udrugu Stemalica, prvo sam se obratila njima. One su bile oduševljene i podržale ideju te je odmah krenula rasprava što bismo sve mogle organizirati u sklopu radionice“, objašnjava poticaj za radionicu.
Zbog velikog broja prijava, radionica je podijeljena u tri termina, ovisno o razredu. Učenice/i od 1. do 3. razreda imali su priliku programirati animacije i jednostavne igrice u programskom jeziku Scratch. Tema je bila utjecaj klimatskih promjena na životinje gdje se pčelici Stemalici pomagali oprašiti sve cvjetove i izbjeći štetne tvari. Učenice/i od 4. do 6. razreda istraživali su svemir i pronalazili predmete na Marsu pomoću LEGO Mindstorms EV3 rovera. U Croduino dijelu su se učenice/i 7. i 8. razreda mogli upoznati s radom semafora za vozila i pješake te zvučnom signalizacijom.
Uz ovo je bila organizirana i zabavna soba u kojoj su se učenice/i mogli dodatno zabaviti te upoznati sa STEMI, Sphero, Codey Rocy i Lego robotima, mini Teslinim transformatorima, aplikacijama koje koriste proširenu stvarnost te izraditi svjetleće čestitke. Na radionici je prisustvovalo oko 150 djece.
„Danas na FER-u studentice čine gotovo jednu četvrtinu studentske populacije na svim razinama studija. Zadnjih nekoliko godina taj je broj konstantan. Osim toga, udio žena zaposlenih na FER-u na istraživačkim i znanstveno-nastavnim radnim mjestima pokazuje uzlazni trend pa je tako žene čine jednu trećinu svih nastavnika u zvanju docenta. Na FER-u provodimo europski projekt CALIPER: povezivanje istraživanja i inovacija za ravnopravnost spolova s ciljem privlačenja više studentica i istraživačica na FER. Organiziramo radionice, predavanja, imamo i podcast ŽensCast na YouTube-u gdje predstavljamo uspješne alumne FER-a. Trudimo se kontinuiranim i raznolikim aktivnostima pobuditi interes djevojaka za studij na FER-u. Konkretnije mjere su opisane u Planu ravnopravnosti spolova za razdoblje 2021. – 2025 koji je usvojilo Fakultetsko vijeće FER-a na 710. sjednici u rujnu 2021. godine“, govori Šelek o zastupljenosti žena u svom području.
Ističe kako se u udruzi Stemalica ovakve radionice organiziraju na tjednoj bazi za svaki od programa koje su imali na radionici Proljetni BIND. Također kazuje da bi voljele da Proljetni BIND postane tradicija.