Sjećanje na Jasenku Kodrnju

2025-03-12T13:27:15+01:0012. ožujka 2025.|Civilno društvo|

Piše: Nika Šintić

Prošloga petka javnosti je predstavljena čitanka Hrvatske filozofkinje (Zagreb: Institut za filozofiju, 2024, ur. Ivana Skuhala Karasman i Luka Boršić), prvo djelo u Hrvatskoj u potpunosti posvećeno ženskom filozofskom stvaralaštvu. Među šesnaest obrađenih filozofkinja uvrštena je i Jasenka Kodrnja, sociologinja, filozofkinja, feministkinja, aktivistkinja i književnica rođena na jučerašnji dan 1946. godine. Ovim se putem prisjećamo njezina bogatog nasljeđa.

Jasenka Kodrnja diplomirala je sociologiju i filozofiju na zagrebačkom Filozofskom fakultetu 1971. godine. Dvije godine kasnije uputila se u Beograd na poslijediplomski studij antropologije, a četiri godine nakon njegova završetka (1979./1980.) osvaja stipendiju francuske vlade i upisuje parišku École des hautes études en sciences sociales kod sociologa i profesora Alaina Touraina. Po povratku u Zagreb priključila se novoosnovanoj sekciji „Žena i društvo“, prvoj formalno registriranoj feminističkoj grupi na području Jugoslavije. Otvarajući do tada nevidljive teme poput nasilja nad ženama, homoseksualnosti, odnosa roda i spola, ženskog pisma te žene kao znanstvenog i filozofskog subjekta, Sekcija je svojim predavanjima, tekstovima, javnim tribinama i okruglim stolovima poslužila kao nadahnuće bujici civilnih inicijativa što 1980-ih godina niču diljem bivše države. Jasenka Kodrnja predano je djelovala u mnogima od njih: od 1988. do 1996. godine volontirala je na SOS telefonu za žene i djecu žrtve nasilja, a 1990. godine sudjeluje i u skvotiranju prostora koji će kasnije postati prvo sklonište za žrtve obiteljskog nasilja u jugoistočnoj Europi – Autonomna ženska kuća. Usporedno s aktivističkim angažmanom izgrađuje se i na znanstvenom planu: kao samostalna istraživačica i voditeljica raznih socioloških projekata šesnaest je godina radila u Zavodu za kulturu Hrvatske, a ratne devedesete na savjetničkoj je funkciji pri Ministarstvu kulture. Od 1996. do 2000. godine predaje politiku i gospodarstvo te sociologiju u Gornjogradskoj gimnaziji, nakon čega brani doktorat na Filozofskom fakultetu u Zagrebu tezom Društveni položaj žene umjetnice. Ubrzo se zapošljava u Institutu za društvena istraživanja, paralelno predajući niz kolegija na Hrvatskim studijima.

Preplet teorije i prakse, znanosti i aktivizma u Jasenke Kodrnja poprimio je, kako to često biva, feminističko obličje. Svojim je člancima i predavanjima na istraživački iscrpne, inter-, pa i transdisciplinarne načine izazivala androcentrizam racionalnog subjekta u svim njegovim povijesnim, znanstvenim, kulturološkim i mitološkim izjašnjenjima. Ana Maskalan, viša savjetnica pri Institutu za društvena istraživanja u Zagrebu koja je za spomenutu čitanku predstavila i interpretirala filozofkinjin opus – i time pružila vrijedan materijal ovome osvrtu – piše o njoj sljedeće:
„Jasenka Kodrnja jedna je od onih filozofkinja za koje se s pravom može reći da su svoju filozofiju živjele. (…) Jer biti feministkinja u duboko patrijarhalnom društvu, kao napokon i biti borac za pravdu u svakom duboko nepravednom društvu, nije samo stvar blage i povremene nelagode prouzročene susretom s mogućim neistomišljenicima, već nerijetko podrazumijeva permanentni konflikt i cjeloživotnu frustraciju. Život i rad Jasenke Kodrnja obilježeni su upravo beskompromisnom borbom zbog koje je često gorko patila i u kojoj je povremeno uživala. Filozofija za nju nije bila samo intelektualna naslada već oblik preživljavanja u društvu koje je (opravdano!) smatrala zrelim za promjenu.“

Promjena se, u tom smislu, ne potiče praćenjem utabanih doktrinarnih obrazaca, već njihovim kombiniranjem, probijanjem i, napokon, dekonstrukcijom. Tako će se s vremenom i sama autorica od marksističkog inventara okrenuti postmodernom pristupu, očiglednom ponajviše u njezinoj metodološkoj heterodoksnosti te napajanju na vrelima istočnjačke mistike i suvremenih New Age tekovina. Ipak, subverziju eurocentričnih vrijednosti provodi prvenstveno analizom mita kao mjesta univerzalne istinitosti, skrivenog i zatrpanog poznijim logocentričnim nabačajima. U djelu Nimfe, Muze, Eurinome Kodrnja istražuje mit o božici Eurinomi koja je s primordijalnom zmijom stvorila svijet i njime vladala.
„Prvobitna potpuna nediferenciranost, otvorenost i latentnost simbola zmije“, piše, „u kasnijim se mitovima diferencira, pa se u dihotomijama: kozmos/kaos, duh/duša, razum/emocije, muško/žensko, povijest/priroda itd. zmija pripisuje skupini atribucija koje se danas obilježavaju imenicom Drugosti. Odnos ta dva principa ostvaruje se kroz prvobitnu komplementarnost i istovrijednost te kasniju dominaciju prvog principa nad drugim, koji – potisnut – povremeno eskalira (u herezama i sektama suprotstavljenim katoličanstvu) ili se ponovno otkriva i budi iz zaborava (Freud).“

Eurinoma je, objašnjava Ana Maskalan, za Jasenku Kodrnja oličenje feminističkog subjekta koji istodobno prethodi binarnoj logici i nadilazi je. Ona omogućuje reinterpretaciju ženske sudbine onkraj hijerarhijskih poimanja života, pronalazeći u njoj lozinku za sveopću emancipaciju. U sklopu jednoga od brojnih autoričinih odlomaka uvrštenih u čitanku tako čitamo:
„Žena današnjice, doduše, nije toliko demonizirana, ali je u svojoj ženskosti potisnuta, poražena, pa se ne afirmira ili se afirmira negacijom, neredom (C. Pateman, 1998.), neposluhom (J. Kodrnja, 1991.). I tu je njezina šansa. U sustavnom neposluhu koji se iskazuje kao pomak od postojećeg reda stvari, kao njegovo neprestano propitivanje, ispitivanje, dakle i moguće kreiranje… Starozavjetni mit o izgonu iz raja, ako ga tako motrimo, mijenja značenje. Pretvara se iz mita koji služi zastrašivanju, demoniziranju neposlušnih u afirmaciju neposluha. Neposluh naspram hijerarhiji i autoritetu ne afirmira samo slobodu žene nego i opću ljudsku slobodu (slobodu izbora i izbor za nehijerarhijski red stvari), pa uloga Eve i kazna za učinjeno postaje znakom njezina (ženskog) i općeljudskog oslobođenja.“

Ovaj neposluh upisan je i u filozofski vodič za transformaciju prevladavajućih matrica znanja, čije inicijalne faze u gotovo pozitivističkom tonu potiču na pronalazak i afirmaciju zaboravljene ženske baštine, da bi postupno gazile sve dublje u konstruktivističke vode i upotpunile svoju putanju dekonstrukcijom čitave dosadašnje povijesti kao zdanja izgrađenog na rodnoj moći.

Mogućnosti otpora pritom se ne iscrpljuju samo znanstvenim i aktivističkim radom, već otkrivaju nove dimenzije u umjetnosti kao prostoru kultiviranja ženskog subjektiviteta, ali i prevladavanja rodnih i ostalih binoma. Jasenka Kodrnja i sama se tijekom života okušala u brojnim umjetničkim medijima, s vremenom se profiliravši u području književnosti. Njezina poezija, proza i esejistika objavljivane su u publikacijama kao što su Oko, Quorum, Rival, Književna republika, Zarez, Novi list i Treći program Hrvatskoga radija, a pojedine priče i pjesme našle su svoj put i do antologijskih korica. Objavila je ukupno pet uredničkih i sedam autorskih knjiga te brojne stručne i znanstveno-popularne radove. Umrla je u Zagrebu 1. srpnja 2010. godine.

Uvijek sada
Rekoh – sada
Govorim – sada
Reći ću – sada
Uvijek sada!
Titraji promicanja
Uzdasi nadanja
Grčevito držim ga,
Ispuštam ga u tijeku
Očekujem nepredvidivo
Neočekivano sada.

(Jasenka Kodrnja, Uvijek sada, zbirka Pjesme galeotkinja)

Stranica koristi web kolačiće Više informacija Prihvaćam
Koristimo kolačiće! To znači da korištenjem ove web stranice pristajete na uporabu tih datoteka i koristite sve funkcionalnosti podržane tom tehnologijom. Molimo vas da prihvatite uvjete korištenja.