Piše: Antonija Dujmović
Osamnaestogodišnja Vukovarka Stella Ristović ovih dana kao i svi maturanti proživljava vrlo intenzivne trenutke svoga života. Gimnazijski dani su završili i vrijeme je važnih odluka, neizvjesnosti, iščekivanja… Ispričava nam se jer je u gužvi: „Cijeli dan sam bila na selekciji za fakultet, a odmah nakon toga maturalna…”, kaže nam ovogodišnja dobitnica prve nagrade za kratku priču o Domovinskom ratu za učenike srednjih škola.
Na treći po redu javni poziv Ministarstva hrvatskih branitelja stiglo je rekordnih 208 kratkih priča o Domovinskom ratu koje su napisali srednjoškolci/ke iz različitih dijelova zemlje. Kako ističu u Ministarstvu, kriteriji vrednovanja bili su: jezično-stilske i estetske vrijednosti, uspješnost interpretacije teme te autentičnost prijavljenog rada. Najboljom je ocijenjena upravo Stellina priča.
„Pobjednička priča Dio mene progovara o silovanju u ratu. Tako teška tema i za ‘ozbiljne’ književnike našla je svoj glas u jednoj vukovarskoj maturantici. Traumatična priča, ispričana u prvom licu, donosi pred čitatelja snažne i bolne slike, izmiješane s nevjericom da se to doista događa. Novi život na kraju priče donosi nadu, mir i, ipak, život”, stoji u obrazloženju Povjerenstva za vrednovanje.
Zanimalo nas je što je ponukalo ovu mladu Vukovarku na pisanje priče o ovako teškoj temi. Priznaje da se premišljala kada ju je profesorica iz Hrvatskog jezika, Damira Nujić, obavijestila o javnom pozivu Ministarstva.
„Profesorica Nujić mi je predložila da pišem o ženama u Domovinskom ratu. Najgora je bila priprema pisanja. Dugo sam razmišljala kako to napisati, koja će biti tema i kako sve to oblikovati. Nisam imala nimalo inspiracije. Dva dana prije predaje rada sam sjela za laptop i tu je tema samo pala na pamet, a pisanje je počelo samo od sebe. Priča nije temeljena na određenom stvarnom događaju nego potaknuta događajima iz rata”, priča Stella.
„Moram pohvaliti sve učenike Gimnazije Vukovar koji uvijek iskazuju veliki interes za sudjelovanje u raznovrsnim projektima i natječajima. Posebno mi je drago kada prvu nagradu na literarnom natječaju dobije učenica prirodoslovno-matematičkoga smjera i dokaže da matematičari i matematičarke također imaju talenta za pisanje”, s ponosom kaže njena mentorica, profesorica Damira Nujić.
Stella se bavi sportom, trenira boks, volontira u različitim udrugama, ali pisanjem se nije nikada posebno bavila. Kaže nam da je uvijek mislila da ona za to nema smisla. No, tako ne misli i njena profesorica.
„Riječ je o učenici u kojoj sam primijetila talent za pisanje i pohvalan način izražavanja, iako nema ocjenu odličan iz Hrvatskoga jezika. Učenica je oduvijek bila samozatajna i nije od onih učenika koji su aktivni na satu i promoviraju svoje talente, stoga mi je posebno drago što se uspjela motivirati i napisati nagrađenu priču. Kratka priča je traumatična i teške tematike te na nju nitko ne može ostati ravnodušan. Optimističnim krajem budi osjećaje čitatelja i daje nadu u bolju budućnost. Inače, učenica želi upisati Vojnu akademiju te je izjavila kako se pronašla u ovoj temi, i zbog tematike Domovinskoga rata, ali i zbog stavljanja u fokus ženskoga lika koji opisuje svoja unutarnja proživljavanja i osjećaje”, iznosi nam svoja zapažanja profesorica Nujić.
Stella potvrđuje riječi svoje profesorice, na pitanje kakvi su joj planovi za dalje, s mladenačkim entuzijazmom spremno odgovara: „Želja mi je upasti na Vojno učilište.” Ovo nam kaže upravo na 30. obljetnicu ustroja Hrvatske vojske, a uoči 30. svibnja, Dana državnosti.
Osvojenom nagradom je, kaže, bila vrlo iznenađena i šokirana jer to nije ni najmanje očekivala. Ipak priznaje da joj nagrada puno znači.
„Znači mi da bez obzira na sve nikad ne treba odustati. Život je pun iznenađenja i nikad ne znamo što nas čeka u budućnosti. Maturantica sam i ovi mjeseci su mi vrlo stresni zbog brojnih ispita, ispravljanja ocjena, a ponajviše zbog mature i pitanja kako i što dalje. Ovo mi je velika inspiracija da se nastavim truditi.”
Svrha i cilj dodjele ove nagrade Ministarstva hrvatskih branitelja je očuvanje sjećanja i promicanje vrijednosti Domovinskog rata kroz afirmaciju pisane riječi te poticaj na promišljanje o značaju Domovinskog rata kod učenika srednjih škola. Zanimalo nas je jesu li učenici u njenoj školi dovoljno upoznati s događajima stvaranja Republike Hrvatske i o Domovinskom ratu.
„Smatram da jesu. Škola nas dosta uči o tome, živimo i na području gdje se sve to događalo. Vjerujem da se kod nas o tome priča više nego u ostalim dijelovima Hrvatske”, kaže Stella.
„S obzirom na to da živimo u Vukovaru, učenici su svakodnevno okruženi pričama o Domovinskome ratu, tako da upućivanje u tematiku nije bilo potrebno. Lako se motiviraju jer žele očuvati sjećanja svojih roditelja, baka i djedova na njihova iskustva o ratu”, potvrđuje profesorica Nujić.
Sve nagrađene kratke priče o Domovinskom ratu iz trećeg po redu Javnog poziva dostupne su OVDJE.