Piše: Antonija Dujmović
Prvu ovosezonsku izložbu Umjetnički paviljon u Zagrebu posvetio je ženama. “Zagreb, grad umjetnica” ujedno je i prva izložba od hrvatske samostalnosti kojom se u ovako velikom vremenskom razdoblju, od kraja 19. stoljeća pa do danas, predstavljaju radovi hrvatskih umjetnica. Izložba je priređena u povodu predsjedanja Hrvatske Vijećem Europske unije, a obuhvaća 73 rada s područja slikarstva, kiparstva, video performansa, zvučnih i video instalacija najznačajnijih umjetnica.
Ravnateljica Umjetničkog paviljona Jadranka Poklečki Stošić i idejna autorica izložbe, dulje je vrijeme razmišljala o ovoj ideji: “Sada je sazrio društveni kontekst. Zadnjih dvije-tri godine žensko pitanje je dospjelo u fokus javnosti, sve se više govori o položaju žena, o nasilju prema ženama kako globalno tako i kod nas”, rekla je na otvorenju izložbe dodajući kako im je želja ovom izložbom potaknuti na razgovore o položaju žena u hrvatskoj umjetnosti danas.
Pedeset četiri umjetnice, kao i njihove radove, odabrale su autorice stručne koncepcije izložbe dr. sc. Ljerka Dulibić, Iva Radmila Janković, viša kustosica MSU-a u Zagrebu i dr. sc. Ivana Mance. Autorica prostorne koncepcije i likovnog postava izložbe je arhitektica Morana Vlahović.
“Preduvjet afirmaciji žena na području umjetnosti od kraja 19. i prvih desetljeća 20. stoljeća bila je njihova puna profesionalizacija. One su naizgled imale jednake mogućnosti, naime, žene iz dobrostojećih obitelji u to vrijeme upisuju likovne akademije, makar i po posebnim programima, polaze razne poduke iz područja umjetnosti, no krajnji cilj nije bio da se one samostalno profesionalno bave umjetnošću već da ih dobro obrazovanje i odgoj pripremi za njihove standardne uloge supruga, majki, nositeljica kućanstva”, kaže autorica prvog dijela izložbe dr. sc. Ljerka Dulibić.
Ova povjesničarka umjetnosti naglašava da je put do profesionalizacije umjetnica bio mukotrpan i dug te napominje da možda ni danas nije prevladana ta razlika između privatne sfere koja se tradicionalno pripisuje ženskim karakteristikama i one javne koja je nekada bila gotovo isključivo rezervirana za muškarce.
“No pojedine umjetnice su pronalazile načine kako ostati prisutne, neke od njih postale su slavne, priznate od svojih suvremenika, a neke je hrvatska povijest umjetnosti naknadno etablirala, ponajviše od strane žena u ovoj profesiji”, kaže dr. sc. Dulibić.
Drugi dio izložbe posvećen je umjetnicama koje su stvarale nakon Drugog svjetskog rata u okolnostima socijalizma i moderne. U ovom vremenskom kontekstu za žene se općenito poboljšavaju uvjeti zarađivanja i rada, rodna ravnopravnost se podrazumijeva i puno žena razvija profesionalnu samosvijest.
Ovaj dio izložbe pripremala je dr. sc. Ivana Mance koja ističe da žene tada upisuju likovnu akademiju u punom programu (između 1950. i 1970. diplomiralo ih je oko 30 posto), a temeljem svoga rada i kao članice ULUPUH-a ostvaruju sva prava iz rada, uključene su u sustav za specijalizaciju u zemlji i vani, sustav državnog otkupa umjetnina i nagrađivanja. Napominje da su većina umjetnica toga doba ujedno bile majke i supruge posvećene obiteljskom životu te da je zapravo profesionalnu i obiteljsku realizaciju žene poticao i tadašnji društveni sustav.
“Izlagačke okolnosti su im pružile podršku za vidljivost na sceni kakvu umjetnice do tada nisu imale. Likovna kritika prati njihove radove, društvo ih kao umjetnice tretira ravnopravno i one se tako osjećaju. Opći je dojam da je njihov rad vidljiv i cijenjen. No, možda je naknadna recepcija povijesti umjetnosti davala prednost muškim imenima toga doba, a zapostavljala ženska. Činjenica je da su neki od opusa umjetnica nedovoljno uključeni u narativ o nacionalnom modernizmu, možda bi trebalo malo više svijesti o tome”, kaže povjesničarka umjetnosti Mance.
Od kasnih 60-ih godina 20. stoljeća bilježi se iskorak i širenje medijskog izričaja na prostor, tijelo, video, tekst… ističe treća autorica Iva Radmila Janković, zadužena za dio izložbe od doba kasnog modernizma pa do danas.
“Tada umjetnice sve više govore o društvenim represijama pa i neravnopravnosti spolova. To se proširilo sa zapada, na čemu možemo zahvaliti umjetnici Sanji Iveković koja je uvela taj jedan feministički diskurs u svoju umjetnost, a i druge umjetnice svojim radikalnim izričajima u to vrijeme govore o nesputanoj, krvlju stvorenoj seksualnosti i uopće bivanju ženom”, kaže viša kustosica u Muzeju suvremene umjetnosti, Iva Janković.
Dodaje kako se osamdesetih godina, umjetnice pojavljuju i brzo nestaju sa scene pritisnute upravo neravnopravnim društvenim ulogama dok se devedesetih godina javlja sve više umjetnica koje ulaze u javni prostor i kritički reagiraju zahvaljujući ćemu se razvija jaka ženska umjetnička scena.
Izložba “Zagreb, grad umjetnica” otvorena je do 12. travnja, a bit će popraćena panel diskusijama. Naime, Umjetnički paviljon kroz ovu izložbu želi obuhvatiti i širi društveni kontekst položaja žena u 21. stoljeću – od općenitog položaja, primjerice u poslovnom svijetu, do činjenice kako su žene svakodnevno izložene nasilju i agresiji od strane muškaraca, kao i pokušati utvrditi kakav je položaj umjetnica u Hrvatskoj 2020. godine.