Piše: Antonija Dujmović
Portal Žene i mediji zaplovio je mrežnim vodama točno prije dvije godine. U ovom periodu nastojali smo svojim objavama dati primjer na koji bi način trebalo medijski pristupati ženama – govoriti o problemima s kojima se one kao žene nose u društvu, isticati njihova postignuća i njih same kao pozitivne uzore, pružati im potporu na karijernom i životnom putu. S druge strane, nastojali smo ukazivati na štetnost seksizma u javnom diskursu te na posljedice rodno stereotipnog medijskog prikaza žena i muškaraca.
Zašto je toliko važna borba protiv seksizma kao pojave koja nerazmjerno pogađa žene i djevojčice? Zato što je seksizam u korijenu svakog oblika neravnopravnosti spolova u društvu i u konačnici nasilja prema ženama. Seksizam je točka od koje sve kreće. Kotrljajući se dalje ona se povećava poput grude snijega na koju se lijepi omalovažavanje, posramljivanje, objektivizacija tijela, stroga podjela uloga u društvu, diskriminacija… Sve ovo vodi težim posljedicama – različitim oblicima seksualnog, fizičkog i psihičkog nasilja prema ženama.
Vijeće Europe definira seksizam kao “manifestaciju povijesno nejednakih odnosa moći između žena i muškaraca”.
Zašto je svijest o negativnim stereotipima o ženama važna u medijskom kontekstu i zašto ih je važno suzbijati? Zato što se stereotipna slika žena preko medija projicira u stvarni život. Stereotipi su usko povezani s napredovanjem žena u karijeri, izborom budućeg zanimanja, položajem unutar obitelji… U tom pogledu mediji imaju neizmjerno važnu ulogu jer utječu na formiranje stavova i misaonih obrazaca javnosti.
I na koncu, zašto je nužno da žene dobiju više medijskog prostora? Zato što se treba čuti i njihov glas, njihovi problemi trebaju biti vidljivi kao i postignuća koja ostvaruju. Izvještavanje i pisanje o trivijalnostima, o izgledu i ponašanju umjesto o rezultatima njihova rada, stavovima, stručnim mišljenjima i poteškoćama na koje nailaze samo zato što su žene značajno potkopava načelo ravnopravnosti spolova.
Neravnopravnost spolova nije samo pomodna tema i puka tlapnja ‘opasnih’ feministica kako to još uvijek neki doživljavaju. Neravnopravnost spolova je činjenica koja se ogleda u podzastupljenosti žena na pozicijama moći i odlučivanja u svim važnim segmentima društva, od politike, gospodarstva, obrazovanja, sporta… Žene (valjda s nekim razlogom) čine 50 posto stanovništva na Zemlji, a kada je u pitanju raspodjela moći onda se čak i u naprednijim zemljama ‘vrte’ u najboljem slučaju oko 20-30 posto. Pravilo je, da što je pozicija viša, stepenice koje vode vrhu za ženu postaju sve veće. S druge pak strane, žene su nadzastupljene u slabije plaćenim sektorima i u neplaćenom radu što ide na teret njihovoj ekonomskoj neovisnosti.
Kroz protekle dvije godine portal Žene i mediji bio je podrška radu neovisnih institucija, državnih tijela, organizacija civilnog društva, pojedinaca i pojedinki na provođenju politika i aktivnosti usmjerenih na poboljšanje položaja žena u društvu – i s time nastavljamo. Na samom početku, suradnji na projektu Žene i mediji pristupilo je jedanaest partnera. U međuvremenu su vrijednost projekta prepoznali i drugi tako da trenutno portal Žene i mediji okuplja sedamnaest partnerskih organizacija i institucija.
Posebno nas raduje spoznaja da kolegama i kolegicama iz različitih medija služimo kao izvor ideja i informacija u njihovu radu što nam osobno potvrđuju. Osim što je u ove dvije godine portal zadobio povjerenje domaće javnosti, vrijedno je spomenuti da ga i strani mediji primjećuju kao primjer dobre prakse (npr. The European).
Ideja o pokretanju portala posvećenog jačanju vidljivosti žena u medijima došla je od strane članova Vijeća za elektroničke medije Anite Malenice i Vanje Gavrana i to kao dio širih aktivnosti koje provodi Agencija za elektroničke medije s ciljem osvještavanja javnosti o medijskom tretmanu žena. Portal je pokrenut 4. srpnja 2019. i tim je povodom u Muzeju Mimara održan okrugli stol “Žene u hrvatskom društvu” u organizaciji AEM-a.