Piše: Antonija Dujmović
S ciljem širenja olimpijskih vrijednosti i novih edukativnih saznanja te promocije sportskog navijanja kao društveno poželjnog stila života, osmišljen je projekt “Doprinos sportskih navijača i navijačica za sport, društvo i zajednicu” namijenjen četvrtim razredima srednjih škola u Zagrebu te Zagrebačkoj i Krapinsko-zagorskoj županiji.
Zbog epidemioloških okolnosti projekt je trenutno u fazi mirovanja, no njegov nositelj Zvonimir Roža najavljuje da, čim se situacija s koronavirusom smiri, projekt iz “niskog starta” kreće u realizaciju. Projektom se nastoji, među ostalim, podići stupanj navijačke kulture na sportskim natjecanjima, konkretno na košarkaškim utakmicama.
Posebno nas je zanimao ženski aspekt navijanja i što znači veće sudjelovanje žena na tribinama za samo natjecanje i ženski sport. Roža nam je to slikovito pojasnio na primjeru američke NBA lige za žene.
“To je najbolje promatrati kroz prizmu ženskog pokreta “Zauzmi sjedalo, zauzmi stav” (Take a Seat, Take a Stand). Naime, zadnjih nekoliko godina i u najpopularnijoj ženskoj košarkaškoj ligi WNBA – Women’s National Basketball Association, zamijećen je pad broja gledatelja na tribinama. Stoga, trebalo je učiniti „nešto“ da se privuku nove generacije navijača, preciznije rečeno navijačica. Istovremeno, zamijećeno je da milijuni žena izlaze na ulice tražeći ravnopravnost spolova te se upravo pod tim utjecajem rodila ideja da utakmice WNBA lige mogu poslužiti kao pozornica za promociju te ideje. Tako je sredinom 2018. godine nastao ženski pokret pod nazivom “Zauzmi sjedalo, zauzmi stav”. Pokret je okupio organizacije i udruge koje ženama mnogo znače te je na obostrano zadovoljstvo stigao u dvorane, gdje se prilikom kupnje svake ulaznice 5 dolara doniralo za organizaciju ili udrugu koja se bori za prava žena po izboru navijačica”, priča Roža dodajući kako učinak ovakvog pristupa nije izostao:
„Strastveni pokret, s ciljem preobražavanja društva u nešto novo i bolje, dosegnuo je na globalnoj razini oko 516 milijuna ljudi. Što se tiče WNBA lige ostvaren je porast posjećenosti i gledanosti utakmica od 15 do 35 posto, doseg postojećih i potencijalnih navijača kroz razne medije za više od 200 posto, angažiranost preko društvenih mreža povećala se za 130 posto, a sve navedeno je utjecalo na porast prodaje klupskih dresova, suvenira i ostale prateće ponude za 66 posto. Međutim, što je još dragocjenije, WNBA liga je pokretom „Zauzmi sjedalo, zauzmi stav“ osnažila mnoge žene i dala im poticaj za kvalitetniji način života.”
Koristi od aktivnog praćenja sporta za djevojčice
Postoji nekolicina razloga zašto je (zbog njih samih) važno djevojčice poticati na aktivno praćenje sporta i sportskih natjecanja, što nam potvrđuje i naš sugovornik.
“Aktivno praćenje sportskih natjecanja pruža djevojčicama društvene i kulturne koristi zato što sport ohrabruje žene da se okupljaju u grupe – poput obitelji, kao skupine navijačica državne reprezentacije te kao skupine navijačica lokalnih ekipa. Navijačicama se tako pruža mogućnost druženja, kao i mogućnost za zajedničke teme o kojima mogu razgovarati. Osim toga, navijanje na tribinama može ispuniti brojne emocionalne i intelektualne potrebe djevojčica. Na primjer, navijanje može biti stimulativna aktivnost koja pomaže u oslobađanju stresa jer navijački ambijent dopušta ljudima da viču, pjevaju i plešu i da si daju oduška na društveno prihvatljiv način te tako dožive iskustvo za razna osjetila. Na tom tragu važno je istaknuti da prisustvovanje i aktivno praćenje sportskih natjecanja može poslužiti kao „bijeg od svakodnevice“ jer pruža spontanu zabavu i vizualni užitak te tako pozitivno utječe na stanje duha. Drugim riječima, navijački ambijent može potaknuti pozitivne osjećaje i misli kod djevojčica koje žele pobjeći od svoje visoko organizirane i rutinirane svakodnevice u svijet spontane zabave”, pojašnjava Roža.
Dodaje da je uloga roditelja neprocjenjivo vrijedna ako svojim primjerom mogu biti uzor kako se sportski navija i podržava omiljena ekipa. Također, djelatnici u obrazovanju imaju važnu pozitivnu ulogu kada potiču mlade ljude na sudjelovanje u projektima kao što je „Doprinos sportskih navijača i navijačica za sport, društvo i zajednicu“.
Razlike među navijačima i navijačicama
Roža nam otkriva da postoje razlike među muškim i ženskim navijačima te da istraživanja govore da se motivacija za praćenjem utakmica razlikuje po spolu.
“Muškarci su motivirani prisustvovati utakmicama jer im to pruža osjećaj zabave, uzbuđenja i bijega od svakodnevice te su zato mnogo više motivirani za odlazak na utakmice od žena. Međutim, ključno pitanje glasi: “Kako se zapravo stvara navijač?”. Klasik situacija je ta – da otac povede sina na utakmicu omiljene ekipe, a sport u tom slučaju služi kao poticaj za komunikaciju i učvršćivanje odnosa između oca i sina, a samim time sin postaje doživotni navijač te ekipe.
S druge strane, kada se govori o ženama i praćenju sporta, istraživanja pokazuju da žene prate sport najviše iz društvenih razloga, tj. zbog činjenice jer to već rade njihovi članovi obitelji, prijatelji ili kolege. Sve dok žene ne počnu pratiti sport na način na koji to rade muškarci iliti dok majka ne povede kćer, na primjerice, košarkašku utakmicu, situacija na ženskim košarkaškim utakmicama na teritoriju Republike Hrvatske izgledat će tako da je više igračica na terenu, nego navijačica na tribinama. S druge strane, interes žena za prestižna sportska događanja kao što su Olimpijske igre, Svjetska i Europska prvenstva je velik, a udio žena na tribinama tih natjecanja iznosi 30 posto u odnosu na 70 posto muškaraca.
‘Daj mi dozu, daj mi dozu, oduševi me, nemoj me ostaviti ravnodušnim’ – to traži mozak suvremenih sportskih navijačica! A tu dozu navijačice dobivaju dok vide borbenost igračica na parketu, tj. momente kao što su bacanje za loptom, krađe lopte i duele igračica. Na takve i druge momente koji se događaju na terenu žene spontano reagiraju i navijaju na isti način kao muškarci. Što se tiče odabira sportova, žene jednako kao i muškarci, najviše vole pratiti temperamentne ekipne sportove poput košarke”, priča Zvonimir Roža.
Svjedočimo brojim stereotipnim prikazima navijačica u medijima u kojima im se prvenstveno dodjeljuje uloga “ukrasa” na utakmici ili zabavljačica. Zanimalo nas je mišljenje ovog specijaliste marketinških strategija i taktika po tom pitanju.
„Na sportska događanja navijači dolaze prvenstveno zbog sporta, ali primjerice, košarka je sport gdje je izuzetno važan i zabavni sadržaj kojeg čine plesačice koje gledatelji često uzimaju „zdravo za gotovo“. Međutim, taj zabavni dio potrebno je pomno osmisliti i koordinirati zato što igra veliku ulogu kao neka vrsta „pozadinske kulise“. Plesačice su najzamjećeniji dio zabavnog dijela sportske predstave. Iako ih se često doživljava kao dodatak „ugodan oku“, one čine sve događanje na parketu kad je igra u prekidu. Stereotipi o zabavljačicama, tj. plesačicama su netočni i štetni zato što umanjuju vrijednost i doprinos plesačica sportskom događanju. Naime, one za pojedine nastupe moraju, baš poput profesionalnih sportaša, trenirati cijelo ljeto. Stoga, predavanje „Doprinos sportskih navijača i navijačica za sport, društvo i zajednicu“ među ostalim nastoji promijeniti percepciju o plesačicama jer mnogo ljudi odvaja plesačice od sportašica”, kaže nositelj ovog vrijednog projekta, Zvonimir Roža, i poručuje za kraj:
„Žene, volite i pratite svoje omiljene ekipe s tribina zato što samo tako one mogu postati najbolje na natjecanjima u kojima sudjeluju!”